Alentejo: op jacht naar de Trap

Portugal, Castro Verde

Op de camperapp vonden we een camping in het zuiden van Alentejo, zo’n 100 km noordelijk van Armaçao de Pêra. In een van de beoordeling werd verteld dat er grote Traps waren gezien. We weten dat deze vogel (een van de grootste landvogels in Europa) zeldzaam is en wij hebben er nog nooit een gezien. Een paar jaar geleden in Hongarije zagen we van een vogelaar een foto.
De Duitsers waar we een aantal dagen naast hebben gestaan en waarvan wij de elektrische fietsen hebben geprobeerd, vertrokken ook. Toen ze hoorden van de Trap twijfelden ze even of zij hun plan zouden doorvoeren of ook naar Castro Verde zouden gaan.
Gistermiddag liepen we eerst even het dorp in. Bij de VVV een kaartje van de omgeving gehaald en een boekje met wandelingen over de Campo Branco. Campo Branco is een pseudo-steppe: een boomloze vlakte met akkers, die 3 van de 5 jaar braakliggen. De andere 2 jaar wordt er graan verbouwd. Er grazen kuddes koeien en schapen. In het gebied komen veel vogels voor, waarvan een deel zeldzaam, zoals de grote en kleine Trap.
In het dorp een Basilca Real (koninklijke Basiliek). De binnenkant is helemaal bedekt met tegels. Op de tegeltableaus afbeeldingen van de “slag om Ourique”, waar de moren werden verslagen door de christelijke koning Don Alfonso. Ook buiten op het plein bankjes met tegels en een beeld van de grote Trap, ook het symbool van de gemeente Castro Verde.
Vanochtend gingen we op jacht. Gisteravond hoorden we van een buurman op de camping, dat we dat met de auto moesten doen en niet lopend of op de fiets, zoals wij van plan waren. Hij vertelde ons ook, waar hij die dag een paar groepen grote Traps had gezien.
Terwijl we via een klein weggetje onderweg waren, toeterde er naast ons op de hoofdweg een camper. Het bleken onze Duitse buren uit Armaçao te zijn. Ze zaten dus toch in hetzelfde gebied als wij.
Toerend over smalle zandweggetjes in de eerste versnelling zonder gas te geven, zag Paul op een gegeven moment in een flits een paar grote Traps. Toen ik stopte en achteruit ging, vlogen ze op. Alles te snel om foto’s te maken. Een paar kleine Traps, zagen we even later het veld in schieten. Datzelfde zagen we aan het eind van de middag toen we terugfietsen van het bezoekerscentrum van de natuurbeschermingsliga, waar we een wandeling over de vlakte hadden gemaakt.

Ik was wat achter maar nu weer helemaal bij. De reiskriebels beginnen bij mij op te spelen bij al die leuke plaatsjes, mooie natuur, etc. Geweldig allemaal!!