Rond het Siljan

Zweden, Järna

We vroegen ons al af wanneer we de eerste sneeuwpalen zouden zien en of die nou zouden blijven staan of ieder voorjaar weggehaald en in de herfst weer geplaatst.
Vandaag onderweg van Vansbro naar Leksand zagen we de eerste staan. Een tijdje later kwam de palenplaatsmachine ons tegemoet gereden. We vermoeden dat ze iedere herfst opnieuw worden geplaatst. Als ze blijven staan, kunnen de bermen niet zo glad worden gemaaid als we nu zien.
Een stukje verder op dezelfde route wanen we ons qua wegdek kilometers lang op een Marokkaanse piste. Alleen het landschap naast de weg is absoluut niet Marokkaans. Hier moet de weg opnieuw worden geasfalteerd en we rijden dus over een grove steenweg.
Leksand is bekend van de jaarlijkse wedstrijd van kerkboten.
Vroeger gingen de mensen op zondag (in klederdracht) met een kerkboot over het meer naar de kerk. Na de kerkdienst werden er dan roeiwedstijden gehouden tussen de verschillende dorpen. In de kerk van Leksand hing een kopie van een schilderij uit 1853 “Sommarsöndag i Leksand”, waarop de boten en mensen op het strand van Siljan zijn te zien.
Van de rest van de barokke kerk waren we niet zo onder de indruk. We zijn te verwend de afgelopen tijd.
Bij strandje van Salutjärn hing vanmorgen mist over het meer en rijp op de steigers. Het had 1 graad gevroren vannacht. In de camper was het om 7.00 uur nog 6 graden, dus maar even de kachel aan.
We gaan naar Rättvik, een ander plaatsje aan het Siljan. Onder een overkapping ligt hier een kerkboot uit 1950.
Dit soort roeiboten (8-12 paar roeiers) werd al in de Viking tijd gebruikt voor vervoer over de meren. Al in 1716 werd het woord “kerkboot” gebruikt. In het begin van de 20ste eeuw werd het gebruik minder, maar vanaf de jaren ’40 kwamen er initiatieven, van verenigingen die lokale tradities wilden vastleggen, om nieuwe boten te laten bouwen.
Bij Rättvik is het meer erg ondiep, daarom heeft men in 1895 een pier (Långbrygggan) het meer ingebouwd om stoomboten (en nu rondvaartboten) het stadje te kunnen laten aandoen.
Via Mora rijden we door naar het eiland Sollerön. We kijken uit op het meer.
In Zweden rijden op zaterdag veel oude Amerikaanse auto’s rond. De V8 hoor je van verre aankomen. We kwamen ze vandaag op diverse plaatsen tegen. Er stond er zelfs eentje een tijdje achter onze camper op de camping.

Bedankt voor de altijd leuke verhalen van jou,omdat ik heel veel in Zweden en Noorwegen geweest ben ,10 jaarlang zomer en winter,zijn veel verhalen en goto's herkenbaar.Moran ben ik ook vaak geweest. Wij zijn Donderdag vertrokken eerst koffie drinken bij een vriendin in Nederweert,als altijd had zij twee verschillende vlaaien en moesten we van allebei een stuk nemen,en we kregen nog twee stukken mee.we logeerden op het Vrijthof in Maastricht. vrijdagochten zijn we naar Maçon gereden en vonden even buiten Maçon ,in Charney, een prachtig nieuw hotel,een verbouwde oude boerderij in een moderne Industriele vormgeveing , stijl.prachtig . Vanmorgen richting Spanje in midden Frankrijk was het 31 graden,we hebben een hotel in Figueres,hier is het museum van Salvador Dali en gaan we morgen ochtend naar toe. Jullie veel plezier en goede reis. Hartelijke groeten, Ad en Ineke.

Ineke 2021-09-04 22:46:32

Leuk, dat verhaal over de kerkgangers in klederdracht. In Nederland gebeurde dat vroeger ook: er voer een boot tussen Ter Aar en Langeraar , de opstapplaats heet nog altijd: Papenveer!