Follow the notes!

Letland, Liepaja

Vanmorgen reden we naar Liepāja, de havenstad aan de Baltische kust.
We staan op een parkeerplaats aan de rand van het centrum, vlak bij “Great Amber”, het concertgebouw van de Oostenrijkse architect Volker Giencke. Hij liet zich inspireren door amber (barnsteen) dat regelmatig aanspoelt op de kusten hier. Amber is hars dat miljoenen jaren geleden uit pijnbomen is gedropen en daarna versteend. Soms werden er insecten ingesloten in de hars.
Iets verderop aan het kanaal dat sinds 1703 de Oostzee verbindt met het Liepājameer staat een zandloper, gevuld met 50 liter ambersteentjes.
Rond het kanaal waren diverse bedrijven gevestigd, die de haven gebruikten.
Bij de VVV halen we een stadsplattegrond. In de stoep zien we af en toe een steen met een muzieknoot. Dit blijkt de markering te zijn van een wandeling langs de hoogtepunten van de stad.
Een daarvan is de barokke Heilige Drie-eenheid Kathedraal uit 1758. Opvallend erin zijn een glazen biechtruimte in dezelfde stijl als de preekstoel (ook jaren 50 18e eeuw). In de jaren 60 van diezelfde eeuw werd een loge ingebouwd voor de Hertog van Kurzeme (Koerland). Het heeft het oudste schuifraam in Letland.
Vanaf de toren hebben we uitzicht over de stad.
De stad telt een aantal 17e en 18e eeuwse (houten) gebouwen. In een ander deel van de stad staan Art Nouveau gebouwen uit het begin van de 20ste eeuw. Sommige zijn schitterend, andere hebben flink wat achterstallig onderhoud.

Leuk verhaal en bijbehorende foto's Grappig dat je over Barnsteen schrijft wij waren vorig jaar een weekje op het prachtige,duitse eiland Rügen en daar waren ook verschillende winkeltjes met zelfgemaakte en zelfontworpen baarnstenen sierraden en hem ik mijzelf verwend met een halsketting en oorbellen van barnsteen,de kleur en herkomst van barnsteen sprak mij aan. Art Nouveau is meen ik in Engeland begonnen en de Franse ontwerper René Lalique,was ook een ontwerper uit die tijd,mooie periode. Bedankt Arendien en Paul en goede reis verder.

Ineke 2023-05-14 20:50:55

Hebben jullie op het strand nog naar barnsteen gezocht? Goede reis.

Hans 2023-05-17 17:37:50

Wat een vrolijke noot die markering voor de wandeling door de stad. Die zandloper is ook heel mooi en apart. Er zal er zeker geen tweede van zijn.