Swedish table

Servië, Mionica

Fris gedoucht na een dag in de stad zaten we woensdagavond voor de camper aan de koffie en thee. Vladimir vond dat een foto waard en die maakte hij dan ook. We hebben er geen bezwaar tegen als hij hem op zijn site zet.
Gisterochtend vertrokken we richting bergen. Hopelijk zijn daar de nachten wat koeler.
We stellen Lieve in op een adres dat eigenlijk net te ver is en spreken af, als we eerder een bord camping zien, dat we daar dan heen gaan.
Als we ergens boodschappen hebben gedaan krijgen we van Lieve het bericht dat de batterij bijna leeg is en meteen daarna slaat ze uit, ondanks dat ze via USB verbonden is met de sigarettenaansteker. Te heet geworden dus. Ze gaat even het vriesvak in. We hadden een weg met veel bochten achter ons en weten niet precies in welk dorp of stadje we zijn. De plaatsnamen op de borden zijn niet terug te vinden op de kaart. Na een half uurtje is onze wegwijsdame voldoende afgekoeld om het weer te doen. We blijken al verder dan we dachten, maar moeten een stukje terug om weer op de juiste route te komen.
Een stukje verder zien we een bordje met een caravan en een tent erop. Wij nemen de afslag. Na een aantal kilometers smalle weggetjes komen we in een klein dorp, waar bij een boerderij een aantal vakantiehuisjes zijn gebouwd. In het restaurant kan ’s avonds worden gegeten: “Swedish table”.
Na wat doorvragen blijkt dat buffetvorm te zijn.
Later herinner ik me gelezen te hebben dat bij het beleg van Zamość door de Zweden er op een zeker moment door de Zweedse koning om een afscheidsmaal werd gevraagd, waarna hij het beleg zou opheffen. De eigenaar van de stad dacht dat het een list was van de Zweden om binnen de muren te komen en ging akkoord met het feestmaal op voorwaarde dat Zamość het maal zou verzorgen en dat de 2 kampen dat afzonderlijk zouden gebruiken.
Buiten de vesting werden toen tafels vol eten neergezet, maar geen stoelen. Het wordt gezien als een afgang voor de Zweedse koning dat hij staande moest eten. In het Pools heet een lopend buffet dus een “Zweedse tafel”. In het Servisch blijkbaar ook.
In plaats van koken konden we dus het gordijn achter de keuken repareren. De veer erin was gebroken. Een hele operatie, want het hele systeem moet eraf geschroefd. Maar het lukte. Tegen de tijd dat we konden aanschuiven was het klaar.
Het buffet bestond uit allerlei hapjes (paprika met kaas, courgette met wortel, kaas, tomaat en komkommer en natuurlijk čevapčići.
De zon verdwijnt snel achter de bergen en het koelde snel. We trokken zelfs iets extra’s aan. Vannacht was het hier 15˚ en ging het regenen. Volgens de eigenaar had het dat hier veel gedaan de afgelopen dagen. Het terrein was zo nat, dat de eigenlijke kampeerplaatsen niet te gebruiken waren.

Hoi Arendien en Paul, vind het leuk dat ik jullie kan volgen. Is het mogelijk om de coördinaten te vermelden van de camper plaatsen. groetjes bert

bertje.is.weg 2018-07-28 08:50:43

Wat fijn dat er hier ook geiten zijn!