Nocturne for a White Night

Finland, Simo

Witte nachten zijn nachten dat het niet helemaal donker wordt, omdat de zon niet ver genoeg onder de horizon verdwijnt. Een aantal dagen geleden hadden wij die. Nu hebben we pooldagen: de zon blijft 24 uur boven de horizon.
“Nocturne for a White Night” was de titel van het concert dat we vanavond bijwoonden. Straks meer daarover.
Vorig weekend was een van de gasflessen leeg en gisteren gingen we op zoek naar een bedrijf dat die kon vullen. Er circuleert een lijst met vulstations in Europa en daarop stond bij Finland een naam in Tornio. Helaas was het adres onvolledig. Al googelend vonden we wat aanwijzingen, maar in Tornio aangekomen, vonden we geen vulstation. Het dichtstbijzijnde vulstation is in Piteå in Zweden (180 km). We blijven nog een paar dagen in Finland en proberen dan maandag de 26ste (na het midzomerweekend) bij Piteå de fles te laten vullen. Dat zouden we moeten halen met de andere fles.
We staan ’s nachts langs de Kemijoki. Er zijn langs de oever heuvels met mul zond met bandensporen erin. Als we veel herrie horen, verwachten we dus dat de motorcrossers zijn gearriveerd. Het blijkt echter een sneeuwscooter te zijn, die rondjes draait op de rivier.
Vanmorgen reden we door naar Rovaniemi. Bij de VVV kregen we naast een kaartje van de stad ook een blaadje met de evenementen van de komende dagen.
Rovaniemi is in 1944 door terugtrekkende Duitsers praktisch met de grond gelijk gemaakt en dus in de jaren vijftig opnieuw opgebouwd. Alvar Aalto ontwiep het stadsplan en een aantal gebouwen, zoals de bibliotheek en het theatergebouw.
Alvar Aalto is een bekende Finse architect en ontwerper in de stijl van het Functionalisme. Het Functionalisme gaat uit van het ontwerpen van gebouwen die hun doel zo goed mogelijk dienen. Onnodige versiering wordt weggelaten.
We zagen eerder foto’s van gebouwen van hem en daarvan waren we niet echt onder de indruk. Nu bekijken we de bibliotheek en die klopt helemaal.
Ook het interieur, de verlichting en het meubilair van de bieb is door hem ontworpen. In de bieb zien we natuurlijk licht binnen komen door hoge schuine ramen. Als het donker is, schijnt “het licht van cultuur” naar buiten (dat wilde Aalto). In de bibliotheek was de tentoonstelling The whole picture – stories behind immigration” net geopend. Iemand vertelde ons enthousiast over AMA (the Arctic Immigrants Associations) en hun relatie met de tentoonstelling.
De kerk van Rovamieni werd in 1950 voltooid. Achter het altaar een 14 m hoog fresco “Bron van het leven” van professor Lennart Segerstråle. Mensen zijn uitgebeeld tijdens het dagelijks leven en tijdens feesten. De achtergrond is het woeste en schrale Lapland, waaruit het licht van wereld (Jesus) de gemeente binnenstapt.
Op de muurschilderingen, waarop een bijbeltekst, zien we rendieren en andere taferelen uit de Samische cultuur.
De camper staat geparkeerd onder een de brug over de Ounasjoki bij een haventje. Naast de parkeerplaats is een wasplaats voor vloerkleden. Paul gebruikt hem om ons vloerkleedje te wassen.
Van 18 tot 22 juni vind in Rovamieni het 22ste Nordic Horn Seminar plaats. Naast lezingen en masterclasses zijn er een aantal concerten.
Vanavond is er het concert “Nocturne for a White Night” in de kerk waar we vanmiddag waren. Verschillende deelnemers aan het seminar treden op. De meeste begeleidt door piano of kerkorgel. Bij een aantal nummers speelt ook nog een violist mee. Het plezier spat er vaak vanaf.
We genoten van de optredens.

Midzomer nachtfeesten in Zweden en Noorwegen vond ik heel bijzonder,onvergetelijk. De nachten zonder duisternis vond ik lastig,kunnen jullie ondanks alles goed slapen.? Jullie zien en maken veel mee,het zal straks een prachtig nieuw album worden,sommige dingen blijven op je netvlies maar zijn helaas moeilijk in woorden uit te drukken. Nog een mooie vervolg reis. Ineke.

Ineke 2023-06-21 21:11:07

Wat leuk zo'n muzikaal optreden te kunnen meemaken. Op een sneeuwscooter op het water zit je niet te wachten! Wel bijzonder die korte of geen nachten. In Noorwegen ooit (1976) meegemaakt. Gelukkig had het hotel toen zware verduisteringsgordijnen.