Sevilla El Arenal

Spanje, Santaella

Gisteren reden we naar Dos Hermanas, een dorp (voorstad) ten zuiden van Sevilla.
Vandaag nemen we de bus naar de stad. We starten de dag in El Arenal aan de oever van de Guadalquivir. Eerst de Torre del Oro: een Moorse toren, die vroeger de haven moest beschermen. Aan de overkant van de rivier stond het evenbeeld en ertussen kon een ketting worden gespannen.
Vanaf de kantelen een mooi uitzicht op de stad.
Iets verderop langs de rivier de arena (de Plaza de Toros).
Na de lunch gaan we naar de kathedraal met de graftombe van Columbus en La Giralda. Ook deze kathedraal is weer gebouwd op de fundamenten van een moskee. La Giralda is de oude minaret, waar later klokken in zijn gehangen. We gingen naar boven. Normaal heb je trappen om naar boven te komen. Hier heb je 34 hellingbanen van een meter of 10. We dachten nog: wat leuk een toren die toegankelijk is voor rolstoelers, maar nee de klim eindigde met een aantal traptreden. Wel weer een mooi uitzicht. Voor de uitgang nog even door de Patio de los Naranjas (een binnentuin met sinaasappelbomen en een fontein), een overblijfsel van de moskee. Hier werden handen en voeten gewassen voor men de moskee binnenging.
Bij de bushalte bleek dat we bijna een uur moesten wachten. We wandelen het Parque Maria Luisa in, waar in 1929 het Plaza de España is gebouwd. Op keramische tegels taferelen uit de Spaanse geschiedenis. Straatmuzikanten zongen en dansten de flamenco op het plein voor het gebouw.

Wat een wonderbaarlijk monument voor Columbus en heerlijk die musicerende en dansende mensen op straat. Blijf genieten!