Van de Picten terug de bergen in

Verenigd Koninkrijk, Inverness

Het museum (Tarbat Discovery Centre) was leuk. In de oude kerk( de zoveelste op die locatie) een tentoonstelling van vondsten die zijn gedaan bij opgravingen eronder en ernaast. Er was ooit in de buurt een belangrijk Picten klooster, waar perkament werd gemaakt en de evangeliën werden gekopieerd. Ook waren er (edel)smeden die miskelken en dergelijke maakten, maar ook wapens. Een paar voorbeelden stonden in het museum.
Op de plaats waar nu de kerk is, was de begraafplaats van het klooster. Er zijn een aantal resten gevonden in stenen kisten. Door een glazen plaat zagen we er eentje (of een replica) liggen.
Rond een later versie van de kerk is o.a. een strijd gevoerd door rivaliserende clans.
Het museum had dus zowel het verhaal van de Picten als van de historie van de huidige kerk.
Vanmiddag liepen we door Inverness. Voor het kasteel (nu rechtszaal) staat een beeld van Flora MacDonald. Zij hielp de laatste Stuart (Jacobitische) troonpretendent ontsnappen na de verloren veldslag.
We staan nu ten zuidwesten van Inverness bij een BritStoplocatie. Mensen die in een oud schoolgebouw wonen en vroeger een kwekerij hadden. Ze vinden het leuk om medecamperaars te ontvangen. We staan op het oude schoolplein. Om ons heen zien we de toppen van de Strathnairn.