Telouet

Marokko, Telouet

We gaan de stad Marrakech niet in. Een paar jaar geleden zijn we er een goede week geweest en toen hebben we alle highlights gedaan. Vandaag gaan we de Atlas in.
Na een halfrondje rond Marrakech op weg richting Ouarzazate. Al snel zien we in de verte sneeuw op de bergen.
Nog voor de eerste pas zien we bij het rijden door Aït Ourir dat er een soukh bezig is. We stoppen. Als we de eerste stappen op de markt hebben gedaan worden we aangesproken door een man, die ons vertelt dat dit een Berbersoukh is, die een keer per week wordt gehouden. Mensen van een kilometer of 40 in de omtrek komen erheen.
Na wat moeite lozen we de man, die aangeeft geen gids te zijn, maar een businessman, die wat wil verdienen met de verkoop van “zilveren” armbanden. Geen belangstelling. We eten in een tentje wat brochettes de dinde (kalkoenspiesjes) met een stuk brood en een glaasje muntthee (totale kosten 20 drh). Daarna kopen we een mat om voor de camper te leggen. Er was even onduidelijkheid over de prijs. De verkoper vroeg 20 drh de meter en wij gingen uit van strekkende meter, terwijl hij vierkante meter bedoelde. De mat werd van de rol afgesneden en daarna werd er een jongen geroepen die de kanten moest “afhechten”.
Na de soukh de echte Atlas in: een aantal passen, met als hoogste punt de Tizi-n-Tichkapas (2260 meter). Hier lag nog sneeuw langs de weg. De weg is in de jaren ‘20 aangelegd door de Fransen. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan verbetering / verbreding van de weg. Voor ons betekende dat kilometers lang over steenslag, langs kuilen of smalle stukken waar auto’s om de beurt mochten rijden (na aanwijzing van een man met een rood vlaggetje).
Ondertussen bergen aan de ene kant en dalen aan de andere. De kleur van de bergen varieert van geel tot donkerrood.
Na de pas namen we een secondaire weg (ong. 2.50 m breed) naar de plek waar we wilden overnachten: een camperplaats/camping bij een B&B van een Franse vrouw en Berberman. De weg volgt de vallei van een riviertje. We zitten nog steeds hoog in de Atlas en hebben aan alle kanten bergen om ons heen.
Aten vanavond in het maison d’hôte: pompoensoep, tajine met gehakt en ei en sinaasappel met kaneel toe.
Geen licht dus een prachtige sterrenhemel. Wel koelt het snel.