Rondje Skye

Verenigd Koninkrijk, Scotland

Vanaf Staffin rechtsaf een rondje over de noordpunt van Skye. We stoppen om koffie te drinken en er komen steeds meer auto’s staan. Blijken we bij de ruïne van het Duntulm castle te staan. Wij stappen dus ook even uit om te kijken.
Verderop zien we een paar ruïnes van crofts: de restanten van rietgedekte boerderijtjes van keuterboeren uit de 18e eeuw. Eind 18e eeuw werd het land dat ze pachten gekocht door herenboeren (vaak uit de Engelse laagvlakte) en de pachtprijzen zo hoog dat de boeren hun huizen achterlieten en emigreerden. Nog een stukje verder is een dorp uit die tijd nagebouwd als museum.
Na Skye beginnen we aan de Coastal route. Eerst door Wester Ross, een bergachtig ruig gebied. De (hoofd)wegen zijn voornamelijk singletrackroads met passeerplaatsen. We blijven staan op een parkeerplaats aan de A896. Waar we precies zijn, zien we morgen als we verder rijden. ’t Is er in ieder geval donker, eenzaam en stil (behalve de koekoek toen het nog licht was, de wind en de regen op het dak).