Van de beren naar een klooster

Duitsland, Worbis

We hebben wel genoeg vakwerkhuizen, dorpen en stadjes gezien. We gaan op zoek naar iets anders. Goed opletten naar welke kant we gaan: Het gebied rond de rivieren in het westen van het land maar mijden en ook in Saksen is nu wateroverlast.
We gaan richting Harz en dan zien we wel weer. Als we een parkeerplaats oprijden voor koffie/thee, fladdert er een groepje vlinders op. Als we later buiten kijken, zitten er atalanta’s op te warmen in het grind.
We rijden naar Worbis, waar camperen is toegestaan op de parkeerplaats van het alternatieve berenpark. Toen we gistermiddag aankwamen, was het redelijk druk. Vooral personenwagens en veel gezinnen met kinderen.
Aan de rand van de parkeerplaats een kapel / gedenkplaats voor de pestslachtoffers van Worbis in 1682/83. Maar de helft van de bevolking overleefde. Sinds de bouw van die St Rochuskapel vindt er jaarlijks (rond 16 augustus) een processie plaats van de stad naar de kapel, gevolgd door een hoogmis op het voorterrein (de parkeerplaats dus).
Vanmorgen gingen wij naar het berenpark. Hier worden beren opgevangen die leefden in slechte omstandigheden: circussen, kleine hokken in dierentuinen of in prive-verzamelingen. Niet alle beren waren te zien. Het pad loopt langs een bosperceel, waarvan een deel over en achter een heuvel ligt. Een aantal beren liep in het stuk dat we konden zien. Eentje nam een duik in een vijver.
Naast beren zagen we 2 wolfshonden (kruising tussen een hond en een wolf). Ze werden illegaal als huisdier gehouden en werden in beslag genomen. Schattig waren de wasbeertjes. Ook zo’n dier dat vanwege die schattigheid vaak als huisdier wordt aangeschaft, maar daarvoor niet geschikt is. In dit park hebben ze een grote ruimte met bomen en een waterplas tot hun beschikking.
Het park is heel aantrekkelijk gemaakt voor kinderen met doe- en kijkopdrachten. We snappen dus dat het gistermiddag zo druk was.
Na het berenpark reden we naar Mühlhausen (saniplek) en vandaar door naar Volkenroda. In het kleine dorp een groot (hedendaags) kloostercomplex, opgebouwd rond de resten van een 12e eeuws Cisterciënzerklooster. Een moderne kerk is gebouwd, met gebruik making van de ruïne van de oude kloosterkerk. Bijzonder is het Christus-Paviljoen, dat op de wereldtentoonstelling Expo 2000 in Hannover stond. Leuk vonden we de “gordijnen”. Ieder raam had een andere bekleding: papaverzaaddozen met steel, cassettebandjes, tandenborstels, aanstekers, gloeilampen, schelpen etc.
Net buiten het dorp een Koningseik: leeftijd tussen 900 en 1200 jaar. Omvang +9m.
We staan op een parkeerplaats bij de ingang van het dorp en klooster.

Wat is er toch veel moois te zien als je er de tijd voor neemt en een grote belangstelling hebt! Mooie foto’s erbij, we genieten mee!

Marianne 2021-07-20 00:58:07

Ja,ik ben het met Marianne eens,er is veel moois te zien maar je moet er wel oog voor hebben en de tijd en interesse. Nog heel veel plezier samen.

Ineke 2021-07-20 08:17:17

Wij genieten ook om dankzij jullie mee te kunnen kijken naar de creatieve vondsten van anderen, de natuur, geschiedenis. Blijf maar veilig weg van leuke riviertjes in dalen.