Van Tata naar Tafraout

Marokko, Tafraoute

Uit verslagen van anderen wisten we dat er een mooie tussendoorroute moest zijn van de R109 naar de R106. We zagen een filmpje van campers die deze route reden vanaf Tafraout. De start was dan “bij de Moskee rechtsaf”. Zo heette deze route dan ook bij ons. Op de kaart en met hulp van Google maps hadden we uitgevogeld dat de route vanaf de andere kant zou moeten starten net voor het dorp Issafen. De route naar Issafen gaat over een rustige weg langs de loop van een rivier door bergachtig gebied. We naderen de Anti-Atlas. In Issafen houden we een koffiepauze en kopen brood voor de lunch. Dan een klein stukje terug en rechtsaf. De weg is geasfalteerd en goed te rijden. Op een paar plaatsen (waar de rivier de weg kruist) is het asfalt weg en zitten er kuilen. Dan gaan we omhoog en omlaag. De bergen hier zijn schitterend. Soms door de erosie platen die rechtop staan, soms glooiingen. Op een paar plekken zoveel kleuren door elkaar dat het wel gemarmerd lijkt. (marmeren is een handarbeidtechniek, die we vroeger met kinderclubs deden).
De dashcam stond aan, dus binnenkort hopen we ook een filmpje te plaatsen. Voorlopig moeten jullie het doen met de foto’s.
Op het hele stuk (zo’n 40 km) hadden we 2 tegenliggers (aan het begin en aan het eind van de route). Ook aan het begin werden we een keer ingehaald. Dan stond er nog ergens in het midden opeens een man langs de kant van de weg. We lunchten op een hoog punt (1800m volgens de gps). Paul noemde het “het dak van de hemel”. Daar was het echt helemaal stil. Indrukwekkend, overweldigend, eenzaam en mooi zijn woorden die opkomen.
Het laatste stuk over de R106 naar Tafraout was andere koek. Een smalle weg, waarvan de kanten waren afgebroken en hellingen met scherpe bochten.
We staan in het Keteldal op de Camping Sauvage. In het vroege voorjaar staan hier ruim 100 campers. Nu zijn het er 8-10. ’s Avonds komt de bewaker 10 dirham ophalen. We krijgen zelfs een keurig bonnetje met nummer. Het centrum van het dorp is een kwartiertje lopen.

Prachtige foto's. Die gemarmerde bergen zijn Inderdaad zo Schitterend met de verschillende pasteltinten.