Dorp, hoog in de bergen

Marokko, Ammelne

Net als thuis houden we ons GFT-afval apart, al is het hier alleen groente en fruitafval. Het wordt niet apart ingezameld, maar een paar keer per dag loopt een kudde schapen en geiten over het terrein en iedereen die wat groenafval heeft, strooit dat dan neer.
Zaterdagmiddag lopen we een rondje door Tafraout, drinken een sapje en kijken naar de mensen.
Koken hoeven we niet, want we hebben bij Khadiya harira besteld. We zijn net terug als ze aankomt met haar boodschappentas op wieltjes met de snelkookpan erin. Een foto maken mag, maar dan gaat wel eerst de doek voor haar gezicht langs. Zo gauw het fototoestel weg is, gaat die weer omlaag.
Vanmorgen reden we vanuit de Ammelnvallei (waar we vrijdag doorheen reden) omhoog naar Tagdicht. Vanuit de vallei eerst 10 haarspeldbochten en dan nog een stuk geasfalteerde weg. Later worden het betonplaten, met nog steeds flinke hellingen en bochten. Vangrails of dergelijke staan hier niet, dus we houden de bergkant aan. Auto’s komen we niet tegen. Eentje rijdt ons achterop, maar die stopt achter ons, net voor we het dorp inrijden.
In het dorp (ook tegen hellingen) vinden we een winkeltje met daarnaast een koffie/theetentje. (We wisten dat die er was.) We bestellen jus d’orange. De sinaasappelen worden gehaald in de winkel, net als de eieren die voor ons worden gebakken.
Op een terrasje aan de overkant van de straat zit een man palmbladeren te vlechten tot een sterke, brede band. Later laat hij ons zien dat die banden aan elkaar worden genaaid tot manden. Even later komt een vrouw boodschappen doen in de winkel. Zij draagt zo’n mand. Hij hangt op haar rug, maar ze draagt hem met een band rond haar voorhoofd.
Als we terug willen fietsen, merkt Paul dat de remblokken van zijn achterrem zijn versleten. Hij hoort staal op staal. Dat wordt dus heel voorzichtig rijden, zorgen dat de snelheid niet boven de 15km per uur komt. Bij die snelheid kan hij nog van de fiets springen, als dat nodig mocht zijn. Ik kan mijn fiets nog wel stukjes laten lopen. De weg heeft te veel bochten en is te steil om dat lange enden te doen.
Het laatste stuk gaat weer helling op naar Tafraout.
Morgen maar op zoek naar een fietsenmaker en kijken of die passende remblokken verkoopt.
Geen film met de dashcam op de fietshelm deze keer, maar af en toe even stoppen om wat te filmen met de fotocamera’s: https://youtu.be/3Q-WJN3Tg2U

Wat een mooie foto's weer en wat leuk om zo'n bloeiende cactus te zien!