Omgeving Novi Sad niet berekend op fietsen

Servië, Novi Sad

Gisteren wilden we naar Novi Sad. De 23 km is prima te fietsen, dachten we. Niet dus. Vladimir de campingeigenaar had al gezegd dat het niet te doen was, maar wij zijn natuurlijk eigenwijze Hollanders, die overal kunnen fietsen.
Het eerste stuk ging ook prima, maar toen ging de weg over in een oprit naar een autoweg. Een stukje terug en een nieuwe poging via een andere route. Weer kwamen we op dezelfde autoweg uit.
We probeerden nog een klein stukje links (dus tegen het verkeer in) er langs naar een tankstation, in de hoop dat er een ventweg zou komen.
Onderweg al een keer een opvallende vogel zien vliegen. Paul vermoedt een bijeneter. Naast het tankstation een aardenwal met veel gaten erin en opnieuw de opvallende vogel. Paul probeert een foto te maken. Later in het vogelboek gevonden dat het inderdaad een bijeneter is. Die hadden we nog nooit gezien.
We fietsen nog een stuk over kleine weggetjes rond dorpjes en gaan dan maar terug naar de camping.
’s Avonds eten we op de camping. De vrouw van Vladimir is Thais en kookt op verzoek voor gasten. We eten heerlijk: een rijstrolletje met groente en mayonaisedip als starter, dan een pittige Thaise kippensoep (ben de Thaise naam kwijt), gevolgd door rundvlees met groente en watermeloen toe.
Vanmorgen de bus gepakt naar Novi Sad. Even over de markt gelopen en toen naar het (voormalige) fort. De gebouwen zijn voor een groot deel ingenomen door restaurants. Je hebt wel een mooi uitzicht over de Donau, het lagere deel van het fort en Novi Sad aan de overkant.
In het oude centrum van Novi Sad staan een aantal mooie gebouwen, waaronder de kathedraal. De binnenkant was niet zo spectaculair.
Op de terugweg naar de bus nog gauw wat druiven en een koolrabi gekocht. Van Bert en Mariëtte hebben we nog wat walnoten, dus een dezer dagen koolrabisalade met noten.