Do widzenia Polska

Hongarije, Tiszatelek

Vanmorgen vertrokken uit een regenachtig Polen. Bij de grens met Slowakije de papieren złotys ingewisseld voor euro’s en daarna doorgereden. We kopen geen e-vignet voor tolwegen. Volgens de kaart hebben we om Slowakije door te steken max 40 km snelweg. Het goedkoopste tolvignet kost €10,- en dat vinden we wat veel voor die afstand. We nemen dus secundaire wegen.
Net na de lunch rijden we Hongarije binnen. Ook hier gaan we de M-wegen vermijden. Lieve geeft bij het aangeven van de route de keus om tolwegen al dan niet op te nemen en komt met een alternatief als we “nee” aangeven.
Stom genoeg is het Hongaarse woordenboekje thuis blijven liggen. Het enige woord dat ik nog weet is “jonapot”- goedemorgen/dag. Daar komen we dus niet zo ver mee.
In het eerste dorp zien we een bank-o-mat, hier op zijn Engels ATM geheten, waar we een ton aan forinten uit de muur halen.
We rijden een stukje langs de Tisza. Bij Tiszalök is een camperplek langs de rivier. Het is een soort recreatiegebied, waar veel vissers zitten. Een aantal ooievaars loopt er rond en aast op hen toegegooide te kleine visjes.
Op een gegeven moment zien we een politiewagen aankomen. Hij stopt achter ons. De papieren van de vissers worden gecontroleerd. Ons negeren ze. We gaan er dus maar vanuit dat het geen probleem is als we vannacht hier blijven staan.