Naar Tallinn

Estland, Lääne-Viru maakond

Onderweg naar Tallinn gebruikten we de ochtend voor huishoudelijke zaken. Eerst de dieseltank volgooien, want diesel is in Finland veel duurder dan hier. Dan de Lidl en daarna naar de wasserette die 500 m verderop blijkt te zitten. Een goed uur later was de was droog of hing in de camper op een rekje. Ten slotte nog een gasfles laten vullen. Tegen tweeën stonden we bij de haven van Tallinn op een parkeerplaats. Na een late lunch wandelen we de stad in.
Aan het begin van de wandeling een Russisch orthodoxe kerk, 250 jaar geleden gebouwd op initiatief van Russische zeelui. Volgens traditie werd die zeemanskerk gebouwd op het puin van een scheepswrak.
Het centrum van Tallinn heeft een aantal mooie oude gebouwen. Een deel van de stadsmuren, met torens staat ook nog (of weer) overeind.
Rond de oude stad zien we de skyline van het moderne Tallinn, een bruisende stad met vrolijke eigenzinnige mensen.
We moeten in elk geval de “drie zusters” zien. Zoals Riga de “drie broers” heeft, staan er in Tallinn de “drie zusters”. In dit geval panden, die voor het eerst worden genoemd in 1372. De huidige panden zijn van de eerste helft 15e-eeuw. De gesneden voordeur is uit 1651.
Voor de Russissche ambasade zien we dranghekken met spandoeken als support voor Oekraïne.
Als we na het eten terug zijn bij de camper googelen we de veerboten naar Helsinki. We boeken een overtocht voor donderdagmiddag.