Noord-Ierland

Ierland, Carndonagh

Bij vertrek vanmorgen eerst langs het St. Patrick’s Cross in Carndonagh. Dit is het oudste hoogkruis van Ierland (ergens tussen de 7e en 9e eeuw) en helemaal versierd met primitieve figuren.
Op het kruis staat Jezus afgebeeld, op 1 van de 2 rechtopstaande stenen ernaast staat David de soldaat en aan de andere kant David de harpist. Ook op de begraafplaats er vlak bij nog zo’n mooie bewerkte steen.
Daarna de (onzichtbare) grens over naar Noord-Ierland. Opeens weer alleen maar Engels op de borden en de maximum snelheid aangegeven in mijlen.
In Derry/Londonderry een rondje gelopen over de 17e eeuwse stadmuren en natuurlijk bezochten we ook Bogside, de katholieke wijk, waar veel confrontaties waren tussen de politie/Engels leger en (republikeins gezinde) bevolking. In de wijk veel muurschilderingen die te maken hebben met deze tijd. Op diverse plaatsen zie je herdenkingsmonumenten voor slachtoffers. Ook hangen er veel Ierse vlaggen. In de protestantse wijken zijn dat Britse vlaggen.
In de Guildhall een tentoonstelling over de plantation van Derry/Londonderry. In de 17e eeuw zijn Engelse en Schotse “planters” naar Ierland gestuurd om het land “op te bouwen”. Uiteraard stond trouw aan de kroon daarbij voorop, meteen gevolgd door zorgen voor inkomsten voor Engeland.
Verder is er een hele mooie centrale hal met orgel en zijn er overal gebrandschilderde ramen.
Vanuit Derry/Londonderry reden we naar het oosten, een stukje door het binnenland en een deel langs de kust. Niet alleen Dover en zuid-Engeland hebben krijtrotsen. Hier heb je Whiterock Beach met mooie krijtrotsen in zee.
We staan nu in Bushmills op de P&R van de Giant’s Causeway, waar we morgen nog heen gaan. Of we de shuttle nemen vanaf hier of ergens in de buurt parkeren en dan gaan lopen, weten we nog niet. Een en ander hangt ook af van het weer morgenochtend.
Vanmorgen in Derry liepen we regelmatig in de zon, onderweg kregen we buien en nu schijnt de zon weer.

De zwartwit schilderingen op de huizen vind ik - op een angstige manier - fascinerend!