Lagos

Portugal, Lagos

Gisteren de wifi in het restaurant van de camping gebruikt om weer eens de mailbox te schonen en wat stukjes te uploaden.
Vandaag reden we naar Lagos, een stadje met een rijke historie. Als havenstad aan de Oceaan was het een belangrijk scheepvaartcentrum bij de ontdekkingsreizen in de 15e eeuw naar Afrika en Amerika. Met als opvallend treurig detail de eerste plek waar slaven uit de sub-sahara werden verhandeld. Deze voormalige slavenmarkt is nu een museum(pje) over de slavenhandel.
Aan de mond van de haven ligt een 17e eeuws fort. Vanaf het fort een mooi uitzicht over de baai, waaraan de stad ligt en de brede zandstranden, op een paar plaatsen onderbroken door rotsen die zo ver in zee steken, dat je er alleen bij heel laag water omheen kan lopen.
In de eenvoudige 16e eeuwse hoofdkerk een beeld van Soa Gonçalo de Lagos, in 1360 geboren als zoon van een visser uit Lagos, die als monnik predikte en religieuze muziek componeerde. Op verschillende plaatsen in de stad kom je replica’s van dit beeld tegen.
Uit de Moorse tijd zijn een deel van de stadswallen met poorten die ons doen denken aan die van Marokkaanse steden.
Als lunch aten we een broodje bacalhao. Een typisch Portugees gerecht, maar ik vind Surinaamse versie (met peper en zuur) lekkerder.

Prachtige bestrating in de kleine straatjes in Lagos. Hebben jullie vast wel gezien Ook de laatste braadworst gegeten voor je Amerika bereikt?

petra hoogeveen 2018-02-21 19:57:59

Een aantal van jullie mooie verslagen achterelkaar gelezen en dankzij daardoor en door de foto's een klein pietsie meegereisd. Heerlijk omok DEze reis weer zo zonder grote toeristische mierenhopen een land te verkennen ! Hier vriest het en ...er is sprake van schaatsen uit het vet !