Amandelbloesem

Marokko, Assaki

Gisteren zagen we opnieuw de kracht van water. De weg die we reden van Taliouine naar Ighrem (ook wel Igherm genoemd) liep voor een groot deel door een dal, waardoor ook een rivier kan stromen. Op verschillende plaatsen liep de weg vlak langs of door de rivierbedding. Op meerdere plaatsen waren de bruggen weggeslagen en hadden we een omleiding door de rivier, die nu droogstond. Later horen we dat 6 jaar geleden deze stukken brug ook al weg waren.
Soms was een stuk van het wegdek of de berm weg. Het gat wordt dan gemarkeerd door een stapeltje stenen.
Langs de weg regelmatig amandelbomen, volop in bloei in verschillende tinten roze en wit.
We overnachten tegenover de Gendarmerie Royal in Ighrem. We zijn welkom om er te blijven staan, als we onze paspoorten even afgeven. Als ze worden teruggebracht, wordt nog het kenteken genoteerd.
Als we het dorp inlopen, zien we een paar marktkramen staan. We kunnen onze groentevoorraad weer aanvullen.
Vanmorgen stonden er nog veel meer kramen, soek dus. Het is weer druk met auto’s, grand taxis en busjes. Onderweg zien we nog mensen op ezels in de richting van Ighrem rijden.
De weg loopt voor een deel hoog door de rond afgesleten bergen. De kleur oker overheerst, maar we zien ook zwart, groen en rozerood.
Iets lager op de hellingen ook nu weer volop amandelboomgaarden. We moeten af en toe uitwijken, omdat de bloesemtakken tot over de weg reiken. Zie het filmpje https://youtu.be/Ov530TJlgwU
In Tafraout rijden we eerst langs het servicepunt, dat er nu is, om het toilet te legen. Het is het eerste servicepunt in Marokko, waar je zwart (toilet) en grijs water kan lozen en water kan innemen. Dan naar het keteldal.
Aan het eind van de middag lopen een rondje over het terrein. We zien Co en Lia Keizer, waarmee ik hier vorig jaar heb gewandeld. Morgenochtend wordt er weer gewandeld. Al om half tien, dat wordt de wekker zetten. Morgenmiddag staat de hamam gepland.

Wat mooi die amandelbloesem.