Langs de Guadiana naar Alcoutim

Portugal, Odeleite

Vanaf de CP naar het noorden (noordoosten) komen we na een aantal kilometers bij de Guadiana.
In Foz de Odeleite waar de Ribeira de Odeleite in de Guadiana komt, vliegen veel zwaluwen. De rivier heeft getijden en het is laag water, zien we aan de slibrand.
Verderop zien we groepen bijeneters vliegen. Net te snel en te ver weg om te kunnen fotograferen.
We hebben regelmatig uitzicht op de oever aan de Spaanse kant. Aan onze kant langs de rivier zijn er soms tuintjes of boomgaarden met olijven, sinaasappelen of johannesbroodbomen. Als we wat hoger boven de rivier fietsen, is dat soms onder parapludennen. Regelmatig zien we weer cistusrozen, soms hele hellingen vol met deze struiken.
Koffie/thee drinken we op een terrasje aan de rivier. Er liggen veel zeilboten voor anker. Af en toe zien we er een varen.
Iets verderop is een archeologische vindplaats met overblijfselen uit 3 tijdperken. Wij hebben interessantere gezien.
In Alcoutim zien we aan de overkant van de rivier het Spaanse Sanlúcar de Guadiana met een kasteel erboven.
Na rondgekeken te hebben in Alcoutim, fietsen we de zelfde weg terug. Alternatief was veel langer en via een vierbaans weg.
Langs de rivier staan een aantal wachttorens. Er werd hier vroeger veel gesmokkeld.
Bij Paul valt de elektrische ondersteuning af en toe weg. Vervelend als je net bezig bent een helling op te rijden. Een paar keer probeert hij de magneet iets te verdraaien, maar pas als de magneetlezer in een iets andere hoek staat, lijkt het opgelost.

In ieder geval is het bij jullie beter weer,hier storm,we ontvingen vandaag zelfs een alert,het advies was binnen blijven vandaag,voor je eigen veiligheid,dat hebben we gedaan. De vaart hiervoor had witte kopjes op de golfjes en de plas aan de overkant zag er woest uit met wolke van stuifwater. Het was een heerlijke dag om te lezen en naar muziek te luisteren en af en toe nog even naar de Olympische spelen in China te kijken. Goede reis verder en bedankt voor jullie verhalen en belevenissen. Ineke.