River Coe en Rannoch Moor

Verenigd Koninkrijk, Scotland

Na een paar boodschappen in Glencoe village reden we een stukje verder langs de A82. Toen we een parkeerplaats zagen met de vermelding boswandelingen zijn we er gestopt.
We liepen een stukje langs de rivier Coe en daarna de heuvels in (An Tor). We kwamen bij de Signal Rock. Het verhaal gaat dat dit bij gevaar de verzamelplek was voor de MacDonald van Glencoe-clan. Ook zou hier het beginsein zijn gegeven van de “Glencoe massacre” van 1692, waarbij veel mannen, vrouwen en kinderen van de MacDonald clan zijn afgeslacht, omdat hun clanhoofd niet (op tijd) de eed van trouw had gezworen aan de protestantse Willem van Oranje, die zijn katholieke schoonvader (Jacobus II) had verdreven. Veel schotse clans waren katholiek.
De oorspronkelijke Keltische naam van de rots was (in het Engels) Hill of the Sun, vermoedelijk was het dus een voor-christelijk heiligdom. Wij hebben er onze boterhammen gegeten.
We staan op een camperplaats/parkeerplaats langs de A82, midden op de Rannoch Moor. Dit is een veen-heidegebied. Aan alle kanten zien we bergen. Aan de overkant van de weg: het skigebed van Glencoe. Er ligt nog wat sneeuw. Op de hei zagen we vanavond herten grazen.