Arcos de la Frontera

Spanje, Grazalema

Gisteren hadden we een foto gemaakt van een bloem. Bij het bekijken van de foto’s leek het alsof het een bloem van een cactus was. Wij hadden iets van een bladerrozet gezien. Vanmorgen gingen we dus nog een keer kijken. Wat we gisteren aanzagen voor een cactus bleek de kelk te zijn.
Daarna reden we door het tweede deel van de Sierra de Grazalema. Ook nu weer kronkelde de weg over hellingen. Deze keer reden we veel door dennenbossen. Af en toe passeren we een wit dorp.
Vanaf El Bosque zijn we de bergen uit en rijden we door de heuvels. Het landschap is groen: olijfbomen, maar ook ingezaaide akkers.
Als we de borden Arcos de la Frontera volgen, rijden we een straat in met een maximale hoogte van 2,5m. We laten de camper staan en vervolgen de weg te voet.
Nadat we een ravijn over zijn, kunnen we beginnen aan de klim naar het centrum van de stad. De Iglesia de Santa Maria de la Asunción (volgens het toegangskaartje een Basílica Menor) kan aan de buitenkant wel een restauratie gebruiken. Het zandsteen is flink beschadigd. Opvallend zijn de glimmende keramieken vazen op de randen.
Het jongste deel van de kerk (de façade) is van midden 18e-eeuw en het merendeel van het interieur is ook 18e-eeuws. In de 13e/14e-eeuw is op deze locatie de eerste kerk gebouwd op de fundamenten van een moskee. Op een van de muren staat een muurschildering uit het laatste deel van de 14e eeuw. Deze schildering zat in een parochiekerk en is pas in 1960 in deze kerk geplaatst.
Met de bouw van het altaarstuk is begonnen in 1590. De (veronderstelde) maagd met beelden uit de jeugd van Jezus, apostelen en andere Bijbelse figuren, zijn erop te zien. Het is een indrukwekkend stuk. De banken op het koor zijn mooi.
Verderop in de stad nog een kerk met een drukke façade, maar die zijn we niet meer ingegaan. Eén kerk op een dag is wel weer voldoende. Paul droomt al van Maria-beelden.
Wandelend zien we leuke smalle straatjes en af en toe wat mooie oude gevels.
We lunchen weer in de stad en lopen dan terug naar de camper. We rijden tot een camperplaats in de buurt van Utrera. Onderweg een landbouwgebied, waar de grond allerlei verschillende kleuren heeft.

Bij Algodonales zie je, de naam zegt het al, grote katoenvelden.

Hans en Annemarieke 2022-02-12 22:37:05

van harte gefeliciteerd met je verjaardag Paul.