Prehistorische graffiti

Noorwegen, Finnmark

In de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw werden in de buurt van Alta rotstekeningen gevonden. In totaal zo’n 6000 figuren werden tussen 7000 – 2000 jaar geleden in de rotsen gekrast of gehamerd. Sinds 1985 staan ze op de werelderfgoedlijst van UNESCO.
Bij de ontdekking van de figuren in de jaren 70 werden er veel rood ingekleurd, zodat ze beter zichtbaar waren.
In het Alta museum zijn zowel de ingekleurde als niet ingekleurde tekeningen te zien. De niet ingekleurde zijn het beste zichtbaar als de zon laag staat. Er is dan de meeste schaduwwerking van de inkervingen.
Vanmorgen was het bewolkt, maar met behulp van een gidsje hebben we toch ook veel niet ingekleurde tekeningen kunnen bewonderen.
De tekeningen werden aangebracht op kale rotsen in de strandzone. Door bodemstijging na de laatste ijstijd liggen de oudste tekeningen nu op hogere plekken in het landschap dan de jongere.
Waarom de afbeeldingen zijn gemaakt, is uiteraard niet bekend. Archeologen hebben wel ideeën erover:
Waarschijnlijk zijn de tekeningen gemaakt op een belangrijke ontmoetingsplaats van jagers-verzamelaars in de steentijd. Misschien hadden de tekeningen een religieuze of spirituele achtergrond. In elk geval geeft het ons beelden van wat de mensen toen meemaakten: jacht op rendieren, elanden en/of beren, het vangen van walvissen en heilbot.
De rendierenjacht gebeurde gezamenlijk: soms door rendieren in een omheining te drijven, waar dan de jagers met pijl en boog klaarstonden; soms werden ze met boten door het water opgejaagd om uiteindelijk als de beesten moe waren, ze af te schieten.
Na het Altamuseum fietsten we door naar de stad. De moderne Noorderlichtkathedraal (ingewijd in 2013) moeten we wel zien. Het is inderdaad een mooie kerk: aan de buitenkant is het beton bekleed met titanium. Ook de binnenkant is bijzonder met o.a. een groot bronzen zegenend Christusbeeld achter het altaar tegen een blauwe achtergrond met een mooie verlichting langs de muren.

Wat een dag van tegenstellingen: prehistorie en modern. Prachtig, hoor!

Maaike 2019-08-11 21:52:19

De kathedraal: hoe mooi kan modern zijn, prachtig!

Klaas en Josée 2019-08-12 11:11:18

Wat bijzonder die grottekeningen en nog in zo'n goede staat. De kerk vind ik ook erg mooi.