Langzaam richting Rome

Italië, Monteleone di Spoleto

Gisteren bleven we in Monteleone di Spoleto. In de ochtend fietsten we een rondje, althans dat was de bedoeling. Het begon er al mee dat we een verkeerde weg namen het dorp uit. We kwamen daardoor aan de andere kant van het dorp terecht dan gepland. Een weggetje onderlangs het dorp naar de andere kant, bleek voor een deel een grindpad. Dat hebben we dus gelopen.
We gingen richting Trivio en ook daar bleek de doorgaande weg op Googlemaps (Strada Provinciale) over te gaan in een zandpad. Dat wilden we niet nog een keer, dus we fietsten dezelfde weg terug. Alhoewel fietsen: Paul haalde freewheelend 61 km. Ik hang eerder in de remmen.
Gistermiddag hebben we de boekjes erbij gepakt om te kijken wat we in Rome willen doen. De camping die we op het oog hebben, geeft ACSI-korting in het voor- en naseizoen, maar niet van 1-5 juni. Wij willen dus na 4 juni aankomen. Waarschijnlijk is de viering van De Dag van de Republiek (2 juni) de reden van de paar dagen hoogseizoen. Er is dan een parade in Rome, vonden we gisteren op internet.
Vanmorgen wilden we naar het westen. Een wegomlegging (in elk geval, dat maakte ik op uit de borden) liet ons kilometers omrijden. Logisch we moesten de bergen weer doorsteken, van zuid naar noord deze keer.
Via de Valderina, langs het riviertje de Nero reden we naar Treni. Onderweg zien we de Cascate delle Marmore, de hoogste waterval van Europa (165m).
Vanaf Treni gaan we westwaarts. We zijn de bergen uit en het is meteen een stuk warmer. Ook de grond is droger: minder bloeiende planten en opwaaiende stofwolken.
We staan vannacht op een CP bij een visvijvercomplex bij Vetralla.

Ben meestal niet zo van de feitjes, maar las toevallig net n app je van mijn schoonzus dat ze bij de hoogste waterval van Noorwegen stond: 180 m. werd dus nieuwsgierig. “ jullie” waterval blijkt de hoogste door mensen gemaakte waterval te zijn. Je ziet t, ik lees jullie berichtjes goed😉 Fijne Pinksterdagen in Italië.