Wasdag, Frösön en Norderö

Zweden, Östersund

Het washok bij Mante heeft 2 wasmachines, een professionele en een huishoud, en een professionele droger. In de tijd die de huishoudmachine nodig heeft voor een was van 40˚, draait de andere machine er 2. Ook de droger heeft alles in 40 minuten kastdroog. Ik kon dus alle onze was wegwerken. Dat wat niet in de droger kon, werd opgehangen aan waslijnen die door het washok zijn gespannen.
‘s Middags, de was was ondertussen klaar, reden we naar Frösön, het eiland voor Östersund in het Storsjön. Even kijken bij de runensteen, de noordelijkste runensteen van Zweden. Hij werd neergezet in 1050 en heeft Christelijke en voorchristelijke symbolen erop. Uit de tekst blijkt dat er in die tijd al een brug is gebouwd tussen Frösön en het vasteland.
Nadat Akiro (de hond van Mante en Christian) heeft gezwommen, lopen we een rondje omhoog naar (de restanten van) de ijzertijd burcht. Mante vindt er eetbare paddenstoelen, dus die worden gesneden. Uiteindelijk blijken ze wel eetbaar, maar niet zo lekker. Ze zijn beter geschikt om mee te verven (blauw).
Na Frösön rijden we naar Norderö, een tweede eiland in het Storsjön (het vijfde grootste meer van Zweden). We moeten over met een pontje. Op het eiland een kerkje uit 1735. In elk geval dat staat op het hek en de deur.
Aan de inventaris kan je zien dat het een relatief rijk eiland is (goede landbouwgrond).
Als Christian thuiskomt, vertelt hij dat het losmaken van de bout 30 seconden werk was geweest. Ja, als je het goede gereedschap hebt.
We eten met zijn vieren, dan verzamel ik de droge en nog niet helemaal droge was en fietsen we terug naar de camping.
Vannacht ging het regenen. We wilden naar het Jamtli (het lokale museum), maar hebben gewacht tot het aan het begin van de middag droog werd. Het Jamtli bestaat uit 3 delen: een vaste collectie over Sami, Vikingen, Jagers-verzamelaars en het boerenleven in Jämtland; een kleine expositie uit het Nationaal Museum in Stockholm – nu gewijd aan Noorse Mythen; buiten is er dan nog een open lucht museum. In de zomermaanden zijn hier de gebouwen open en door acteurs bemenst. Nu konden we er alleen rondwandelen.
Bijzonder zijn de 1000 jaar oude geweven Viking kleden. Voor een deel gevonden in kerken in de omgeving.