De haas en de egel

Duitsland, Buxtehude

Op de hei van Buxtehude kwamen de egel en de haas elkaar tegen. De haas beantwoordde de groet van de egel niet, omdat hij zich boven de egel verheven voelde. Een woordenwisseling liep uit op een weddenschap /wedstrijd. Wie het eerst aan de overkant van het veld was, kreeg een gouden ducaat en een fles brandewijn. Beide dieren liepen in een voor van een geploegd land. Toen de haas aankwam, zei de egel: “ik ben er al”. De haas geloofde het niet en wilde nog een keer – de andere kant op. Hier gebeurde hetzelfde. Uiteindelijk bezweek de haas van uitputting.
Wil je precies weten hoe het verhaal gaat, google even op “de haas en de egel” en “Grimm”. Het is namelijk een van de volksverhalen die de gebroeders Grimm opnamen in hun sprookjesboek.
We zijn dus begonnen aan de Deutsche Märchenstrasse.
Buxtehude is de stad van de Haas en de Egel. Er staat een standbeeld van de beide (drie) beesten en op verschillende borden figureren ze. Verder staan er hazen of egels bij verschillende winkels.
Vandaag fietsten we de “Has & Igel-route”. Een route door de omgeving van Buxtehude, door het veen, over de voormalige hei (nu akkerland), door het bos en door het Estedal.
Naast vakwerkhuizen zien we af en toe boerderijen (eind 19e, begin 20e eeuw) met siermetselwerk.

Bij een bruggetje lunchen we. Het weggetje (bospad) waaraan we zitten heet de Herrgottweg.
Toen Herrgott af en toe nog naar de aarde kwam, kwam hij ook aan de Este. Eerst bezocht hij een pastoor en daarna wilde hij langs de oever van de Este naar Buxtehude. Toen hij aan de andere kant van het water een plaggensteker bezig zag op de hei, stak hij de rivier over en onderhield zich langdurig met de dagloner over God en de wereld. Na het gesprek wilde de dagloner graag met God mee naar de hemel. Of dat is gebeurd, vertelt het verhaal niet.
Wij fietsten in elk geval gewoon door.

Sprookjes vanGrimm,sprookjes van Andersen,sprookjes prachtig,kinderen luisterden met rode oortjes en er kwamen altijd veel vragen,ik denk dat sprookjes tegenwoordig ouderwets zijn. Tijden zijn veranderd ,kinderboeken ,alles anders tegenwoordig. Goede reis erder. Ineke

Ineke 2021-06-30 21:05:49

Leuk, Arendien, even terug naar onze kindertijd met de sprookjes van Grimm en Andersen, wat hebben we ervan genoten! Fijne reis nog samen, Eric en Marianne

Marianne 2021-06-30 22:34:52

De sprookjes van Grimm zijn bij mij favoriet. Mijn oudste zus had een pocketboekje en het is letterlijk stuk gelezen door mij, mijn andere zussen en haar kinderen. Ook nu nog zijn er kinderen die sprookjes leuk vinden. Dat zie ik in de Taalklas, waar ik werkzaam ben.

Magda 2021-07-01 16:48:00

Wat een leuk begin van jullie route. Heel veel plezier en we kijken uit naar meer verhalen. Ze hebben ook een verhaal over een winterkoninkje geschreven. 2 zelfs. Ben benieuwd of jullie die ergens tegen komen.