Rauma

Finland, Rauma

Nadat we vanmorgen het grafveld hebben bekeken (zie het verhaal van gisteren), rijden we naar Rauma. Ook dit stadje staat op de Unesco-lijst als de grootste en consistentste Middeleeuwse houten stadskern in Scandinavië. We lopen rond in het stadje, dat van oudsher vissers en handwerklui als inwoners had. Kantklossen was een van de ambachten in het stadje. Er is dan ook een monument opgericht voor dit traditionele ambacht dat eeuwenlang heeft overleefd.
We lopen binnen bij de Heilige Kruiskerk, gebouwd aan het eind van de 15e eeuw door Franciscaners. In 1512 werd hij ingewijd. In het plafond van het koor zien we nog de (overgeschilderde) oorspronkelijke schilderingen. In 1640 toen de andere kerk in het stadje afbrandde, werd dit de kerk van de Lutherse gemeente. Stenen uit de ruïne van de afgebrande kerk werden gebruikt om in 1816 een toren te bouwen.
De gestoken houten preekstoel komt uit Noord-Duitsland en is van 1625. Hij is gedecoreerd met afbeeldingen van apostelen en heiligen.
Pronkstuk van de kerk is een triptiek uit 1420-1430. Gemaakt in Oost-Pruisen en in 1629 door een lokale notabele (kolonel) meegenomen na een veldtocht. Hij schonk het aan de kerk en betaalde ook voor de nieuwe gouden bekleding.
De koster vertelt ons wat we allemaal kunnen zien op het triptiek: zegening van Maria als koningin van de hemel; de drie koningen die goud, wierook en mirre brengen aan de (groot uitgevallen) baby Jezus; de 4 belangrijkste heilige maagden en de 12 apostelen.
Op verschillende plaatsen in het dorp zijn beelden van mensen geplaatst. De eerste die we zagen zat in de kerk met een kerkboekje voor zich. Verder zit een vrouw op een bankje. De leukste waren 3 vrouwen in badkleding in het kanaal. Ze kijken om naar de kikkerkoning.
Als we het stadje rond zijn, rijden we terug naar de plek waar we afgelopen nacht stonden. Lekker in het bos met 2 schone composttoiletten om te gebruiken.

Ik heb bewondering voor jullie,jullie verdiepen je in eeuwen oude stadjes,dorpje, de historie, de middeleeuwen ,kerken gebouwen de verhalen m.b.t. De gebouwen enz.geweldig hoe jullie er in duiken en het aan ons door vertellen.Maar ook de natuur speelt een rol in jullie avontuur. Een bijzondere reis. Ik wens jullie nog veel plezier en geniet.!! Groeten,Ad en Ineke.

Ineke. 2023-05-30 20:02:31

Het lijkt mij een zeer rustig plaatsje. Die beelden zijn leuk , vooral die van de drie vrouwen in het water. Als jullie ooit weer in Nederland zijn, dan zou ik wel eens weten hoeveel putdeksels er inmiddels op de foto staan. Ik vind dat nog steeds erg leuk en kijk op onbekende plaatsen ook ongemerkt naar de grond of er een putdeksel is.