Vrouw Holle

Duitsland, Hessisch Lichtenau

Hessisch Lichtenau is de poort naar het land van Vrouw Holle: het bergland van de Hoge Meissner.
In de stad een Frau Holle-Rundweg door Frau Holle-park en door de altstad, met zoals gewoonlijk vakwerkhuizen.
De godin Freya (Noorse sagen), godin van de vruchtbaarheid, het voorjaar, het geluk en de liefde, had als bijnaam Hulla. Vrouw Holle kan dus een personificatie zijn van deze godin. In het sprookje heeft vrouw Holle macht over de jaargetijden, zorgt ze voor geluk bij het lieve ijverige meisje en straft ze het luie meisje.
Aan de vrouw Holleroute (aangegeven met geschilderde veren op de stoep) dus ook een beeld van Freya (met zwaard). In de altstad verdedigingstorens en in de (herbouwde) stadsmuur een aantal wapens van het Rittergut Hambach. Het oude raadhuis, nu Holleum (Holle-museum) is alleen op zondagmiddag open.
In het Frau Hollepark een aantal kunstwerken als verbeelding van elementen uit het sprookje. Eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat we het sprookje ook weer even moesten lezen (leve Google) om alles te herkennen.
In de route 20 bronzen plakkaten met citaten uit het sprookje en daarbij vaak een kunstwerk van studenten van de kunstakademie.
We stopten voor koffie/thee en gebak bij een café. Toen we het ter plekke wilden nuttigen, werd er naar ons test/vaccinatiebewijs gevraagd. Dit is voor eerst, sinds we in Duitsland zijn. Gelukkig had ik foto’s van onze vaccinatieboekjes op mijn telefoon. De CoronaCheckApp was ik even vergeten. Toen ik later vroeg of ze de QR-code daarvan kon lezen, dacht ze van niet.
Na de Frau Holle-wandeling begon het weer te regenen, we lunchten en reden naar Grossalmerode, waar een CP met sanizuil is.

Vrouw Holle en Freya: dat die ergens een en dezelfde zouden kunnen zijn had ik nooit kunnen bedenken. Wat een ontdekking. In die omgekeerde emmer zat teer geloof ik. Voor het luie meisje. En jullie hebben steeds maar slecht weer. Hier gaat nu eindelijk de zon weer schijnen. Jullie zijn gelukkig ver weg van al die ellende meer in het westen. Kijk maar uit met leuke beekjes/riviertjes!