Klok gesynchroniseerd voor Helsinki, … voor Stockholm

Finland, Enontekiö

Maandagochtend: Lady is buiten. Opeens een gekrijs boven ons. Een sperwer duikt in een dreigende houding over de camper. Staart en vleugelveren in de breedste stand om indruk te maken. Blijkbaar staan we op zijn jachtgebied en is Lady de concurrent die verjaagd moet worden.
Het bleef de hele dag regenen. We gaan de Finse grens over en willen een camping nemen om weer een was te doen. Twee campings langs de route hebben wel een wasmachine, maar geen droger. Daar hebben we met dit weer weinig aan. We rijden dus door naar Zweden. Onderweg weer een paar keer rendieren langs de weg. Nu zien we er eentje met een halsband. Een bosrendier (die niet naar de kust trekt in de zomer), concluderen we.
We stoppen op een rastplats. De parkeerplaats is vlak langs de weg. Via een paadje komen we bij blokhut aan een riviertje. Zowel in de blokhut als op de veranda een vuurplaats. Helaas ligt er geen hout bij.
Dinsdag is het meest droog en schijnt de zon. We rijden langs de Fins-Zweedse grens naar het zuiden. De grens wordt gevormd door de rivier Muonio, die verderop uitkomt in de Torne. Lieve (onze Tomtom) blijft synchroniseren tussen Helsinki (een uur later) en Stockholm.
Langs de weg regelmatig paden naar de rivier vanaf parkeerplaatsen met toiletten en vuurplaatsen.
We overnachten weer op zo’n parkeerplaats. Een hele luxe: hier kunnen we ook water innemen.
Vandaag reden we verder naar het zuiden. In Övertorneå kijken we even bij een 17e eeuwse kerk. Helaas gesloten. Het houtwerk van de bijbehorende toren werd geschilderd en de schilder had de deur open laten staan. Uiteraard gluren wij dan naar binnen. Hij wordt gebruikt als opslag, maar het plafond was schitterend.
We gaan naar de camping van Tornio aan de Botnische golf, net in Finland. Via een recensie op de camperapp weet ik dat ze daar naast een wasmachine ook een droger hebben.