Overweldigend

Zweden, Huskvarna

We laten eerst even het geheel bij ons inwerken, voor we naar de details kunnen kijken. We zijn in Hakarps Kyrka. Een kerkje gebouwd in 1694, op de plaats van een houten voorganger. Om de diensten te kunnen laten doorgaan, is de stenen kerk om de houten kerk heen gebouwd.
De gemeente in Eksjö, waar we gisteren waren, verkocht in die tijd hun preekstoel en altaarstuk (16e-eeuws), omdat ze die nieuw wilden.
In Hakarps Kyrka staan ze nog. Het overweldigende in deze kerk zijn de plafondschilderingen van Edvard Orm (1670-1735) uit 1729. Er zitten zoveel verhalen in. We hadden er al een aantal ontdekt, toen ons werd aangeboden een Engelstalige geluidsband aan te zetten. Toen zagen we nog meer.
Aan de ene kant het Paradijs met alle dieren. Eva die oprijst uit een rib van een slapende Adam; Adam en Eva bij de (appel)boom der kennis en weggejaagd uit het Paradijs.
Ertegenover de hel met duivels met horens en drietanden. Boven het middenschip Christus als rechter van het laatste oordeel en boven het altaar de drie-eenheid (vader, zoon en heilige geest).
Aan een van de muren een 12e-eeuws crucifix, waarop Christus een koningskroon draagt in plaats van een doornenkroon.
Wat we nog nooit hadden gezien: een hangende engel met een zilveren brood (hostie)schaal.
Boven het orgel een afbeelding van de opstanding, waarin achter de 3 kruisen van Golgotha het houten kerkje en de huidige kerk van Hakarp. Niet zo goed te zien, omdat het orgel er voor staat. We hebben er dus ook geen foto van.
Nog een keer: het was overweldigend. We kwamen aan, toen er een dienst bezig was en hebben dus even moeten wachten. Het was het wachten waard.
Net nadat we verder reden in een weiland een paar kraanvogels. Ze bleven zelfs staan, toen we stopten en een raam open deden.
’s Middags zagen we in Grämma de productie (en verkoop) van polkagris en de ruïne van Brahehus (kasteel uit 1640) met uitzicht op het Vätternmeer.
Daarna rijden we door naar de ruïne van het klooster van Alvastra, waar we vannacht blijven staan.
Rond de resten veel fruitbomen, waar bezoekers soms tassenvol van plukken. Ik vond er vanavond een Reine Claude die helemaal vol zat. Heb dus ook maar een paar kilo geplukt en meteen de eerste potten jam gekookt. Morgen nog een keer.

Beste Arendien en Paul. Dank voor jullie leerzame ,gedetailleerde beschrijvingen van de zweedse,historie en cultuur,fijn dat jullie zo genieten. Ik hoop dat er ook nog wat zonnige dagen voor jullie komen. Nog veel plezier en hartelijke groeten. Ad en Ineke

Ineke 2021-08-30 23:15:03

Indrukwekkend allemaal! Polkagris=zuurstok? Kraanvogels; wat leuk. Zelfs hun rode petje is te zien. Zijn jullie 's avonds niet doodmoe van alle indrukken?