Trollen

Noorwegen, Billefjord

Een Sami-sage vertelt dat er lang geleden een groep trollen met een kist met goud en zilver op weg was van de Finmarks hoogvlakte naar het noorden. Toen ze bij de kliffen van de Porsangerfjord kwamen, begonnen ze holen te graven om de kist in te verbergen. Ze konden de holen niet groot genoeg maken en trokken verder. Ze kwamen op de punt van een klif en moesten het fjord oversteken om aan de andere kant verder te trekken. Alleen kwam op dat moment de zon op. Ze moesten de kist laten vallen. Voor ze zich konden verstoppen, scheen de zon op hen en ze veranderden in stenen.

Gistermorgen mistte het nog steeds. We vertrokken dan ook naar het zuiden. De eerste kilometers weinig tot geen zicht, dus ingespannen rijden.
Toen we lager kwamen, werd het lichter. Zagen we de dag ervoor geen enkel rendier, vandaag verschillende kuddes.
We stoppen bij Trollholsund, 5 km van de doorgaande weg. Van de parkeerplaats loopt een wandelroute naar de trollen uit het verhaal hierboven. We gaan er dan ook even kijken. In de verschillende vormen herkennen we dieren.
De parkeerplaats is kortgeleden vergroot en het nieuwe gedeelte is redelijk vlak. Ook staat er een toiletgebouwtje dat nog op slot is. In twee houten staanders zijn afbeeldingen van trollen uitgesneden. Picknicktafels moeten ook nog in elkaar worden gezet.
Vanmorgen kwam de bouwer om het zonnepaneel op het dak te installeren. Hij liet ons zien wat het moest worden: watercloset dat met hoge druk met (weinig) regenwater spoelt (zoals in vliegtuigen).
Pomp en lampen krijgen elektriciteit van het zonnesysteem.
In september is de officiële opening, zei hij trots.

Wat bijzonder, die trollen! En wat leuk, dat oranje plantje!

Maaike 2019-08-16 22:58:37

Ha, ha, leuk die versteende trollen. Ik geniet ook van de rendieren!