Zaterdag in Oualidia

Marokko, Oualidia

De wekelijkse souk in Oualidia is op zaterdag. Daar wilde ik dus vanochtend heen. Paul durfde niet mee. Hij ging wel mee op de fiets, maar reed door richting de lagune met oesterbanken erin. Al voor we vertrokken vanmorgen hadden we de eerste handelaar langs de camper: met oesters en andere schelpdieren. Er volgden nog meer. Vanmiddag kregen we een Marokkaanse camperaar naast ons. Hij vertelde dat Oualidia de oesterstad is van Marokko.
De souk was schitterend. Groot en heel divers. Van verse en gefrituurde vis tot banken en tafels. Kon je bij de ene kraam levende kip kopen, bij een volgende kraam kon je die laten slachten en plukken. Ook slagers stonden met grote stukken vlees op een kraam. En natuurlijk groente, fruit, dadels en olijven. Tussendoor mannen met handwagens, waarmee ze de boodschappen naar je auto brengen.
Ik wil niet opvallend met een fototoestel lopen en heb dus geprobeerd wat vanuit de heup te schieten. Er zijn wel leuke beelden bij.
Na de boodschappen kwam ik toevallig Paul weer tegen in het dorp. Hij was net aangesproken door Ali, een Marokkaanse man die we gisteren ook al op de CP hadden gesproken. Zijn vrouw kookt op verzoek tajines of couscous en hij kan vis voor je grillen (thuis of naast je camper). We zeiden gisteren “niet vandaag”, dus Ali vroeg of we vandaag wel wat wilden. We besloten om hem een vis te laten grillen bij ons. De salade die hij erbij wilde leveren, hoefden we niet. Ik had rode biet gekocht en rauwe rode bietensalade combineert prima met vis.
Na de lunch wandelden we naar het strand. Er stonden tafels en stoeltjes, waar ter plekke bereide vis werd uitgeserveerd. Wij wilden alleen wat drinken, maar dat kwam niet door.
Op het strand, naast veel meeuwen die werden gevoerd met graten en vellen, een aantal drieteenstrandlopers in winterkleed.
Tegen zessen arriveerde Ali (op zijn brommer met witte kist, zoals we al in de referenties van campercontact hadden gelezen) om de barbecue op te stoken. Drie kwartier later zaten we aan een heerlijke harder.

Smakelijk! En wat een mooie foto's weer, lekker groen deze keer!

Maaike 2019-02-23 22:12:49

Weer een heel ander landschap en wat kun je er lekker eten! Goede en voorspoedige reis verder en hopelijk zakt de rugpijn Paul!!