De eerste potjes

Zweden, Motala

Na een natte nacht vertrokken we vanmorgen naar het noorden. Blijkbaar stond in Waze de optie “tolwegen vermijden” nog aan, want in Motala werden we omgeleid door de stad, in plaats van op de doorgaande route te blijven. Vorig jaar namen we wel de tolbrug. Weken later kwam de rekening van een paar kronen per post. De postzegel was duurder.
We vinden een CP langs een weg bij een meertje (de Skiren). Het is een officiële rastplats met kampvuurplekje en bankjes er omheen.
We wandelen een stukje rond het meer. Eerst zien we alleen maar vossenbessen en lege bosbesstruikjes, later ook met bessen. De bärplockares dus maar gehaald en ieder eentje vol geplukt.
De blaadjes uit de bessen halen is het meeste werk. Ik gebruik een vergiet, want een zeef hebben we nog niet. Moeten we een van de komende dagen toch maar eens naar gaan kijken.
Om de eerste keer te wassen haalt Paul een emmer water uit het meer.
Terwijl Paul de afwas doet, werk ik Pindat bij en dan mag ik de keuken in. Ik heb ruim 1100 gr bessen, dus dat zijn uiteindelijk 5 potjes. Het begin van de wintervoorraad.