Gesloten kerk en kloosterruïne

Zweden, Tvååker

We hebben de snelwegen wel weer even gezien. Vandaag pakken we dus wat secundaire wegen. Eerst op weg naar Hedared, waar de enig overgebleven 16e eeuwse staafkerk van Zweden staat.
Onderweg wat cashgeld gepind en brood voor het weekend gekocht. De Lidl hier heeft ook van dat lekkere notenbrood.
In Hedared werd de stavkyrka snel gevonden. Helaas, hij was dicht. Alleen in de zomervakantie is hij alle dagen open en tot september alleen nog op in het weekend.
De buitenkant konden we wel bewonderen. Vergeleken met de staafkerken die we vorig jaar in Noorwegen zagen is dit een hele simpele, zonder houtsnijwerk.
Daarna door naar Falköping. Daar in de buurt zijn ook wat bijzonderheden te zien. We rijden naar de kloosterruïne bij Gudhem en blijven daar vannacht op de parkeerplaats staan. De ruïne is van een nonnenklooster uit de 12e eeuw. Veel muren staan nog overeind en bordjes vertellen wat in welke ruimte was. In de grote kerk het 13e eeuwse graf van koningin Katarina Sunesdochter, die een groot deel van haar vermogen schonk aan het klooster en er de laatste jaren van haar leven woonde. Het beeld op de deksel is een kopie van het origineel, dat in een museum ligt.
De zon hebben we vandaag maar weinig gezien. We hebben dus ook in de loop van de dag de korte broek verwisseld voor een lange.