Tjörn

Zweden, Hälleviksstrand

Van Orust reden we vanmorgen naar Tjörn, een gemeente die bestaat uit 6 bewoonde eilanden. We zagen dus veel “zeegezichten”.
Skärhamn is de hoofdstad en daar was nog enig leven in de haven. De toeristeninformatie zat in het gemeentehuis en was zowaar open. In alle andere plaatsen waar we de afgelopen dagen waren, was hij niet te vinden of op slot. We scoorden dus een paar kaarten van de provincie Bohuslän.
In het binnenland van een van de grootste eilanden zagen we weilanden met koeien, dus daar is iets meer dan visserij en toerisme.
Na een rondje Tjörn verlieten we de eilandengroep via de Tjörnbron.
We vinden een parkeerplaats aan de kust met een haven, surf- en zwemplek. Alleen de haven is in gebruik: er liggen boten en af en toe zien we er een vertrekken of aankomen.
Gisteren en vandaag een aantal keren gemaild met de GroteBeltbrug en autoPass. Bij de registratie van de camper was toch nog iets fout gegaan, waardoor we nu een te hoge rekening krijgen. Hopelijk is het na deze mails nu echt opgelost, krijgen we het te veel in rekening gebrachte bedrag terug en gaat onze volgende passage een van de komende dagen voor het juiste lagere bedrag.
De zon scheen regelmatig en vanmiddag hebben we nog even buiten voor de camper (die de wind opving) kunnen zitten lezen.
Het viel ons ook al op toen we vrijdagavond in Hudiksvall rondliepen: Zweden houden van licht in en rond hun huizen. Eén buitenlamp is niets. Ook hier zien we dat weer.

Zweden willen graag licht rond hun huizen omdat dat er zo gezellig uit ziet als het zo meteen vroeg donker wordt...