Naar Dalsland

Zweden, Ludvika

Gisteren startten we met regen en mist. Tegen de middag werd het helderder en we sloten de dag of met zon. Ondertussen reden we van Ludvika naar Karlstad, waarbij we via een leuke route naar het westen reden. Onderweg lunchen aan een meertje, waar weer prachtige rode paddenstoelen staan.
We staan op een grote parkeerplaats aan het haventje van Karlstad, een stadje aan het Vänernmeer. Regelmatig wordt met een trailer een boot uit het water gehaald. Het vaarseizoen loopt blijkbaar op zijn eind.
Vandaag rijden we naar Dalsland, een kleine provincie in het noordwesten van West-Götaland. Heuvelachtig land met meren tussen het Vänern en de grens met Noorwegen.
Een aantal van die meren zijn verbonden door het Dalslandkanaal. Door dit kanaal (1860) werd het mogelijk om goederen (hout) uit het binnenland van Dalsland naar het Vänernmeer en verder te vervoeren. In het kanaal een aantal sluizen, om het hoogteverschil op te vangen.
We rijden een stuk langs het kanaal. Soms steken we hem over en soms rijden we langs een meer. Meestal is het een mooie bochtige weg met veel hellingen. Af en toe komen we door een dorp.
Grootste uitdaging in het kanaal was het oversteken van een kloof en een 9 m hoge waterval. Uiteindelijk werd gekozen voor een aquaduct over de waterval en sluizen met veel verval aan beide zijden.
Wij staan op de camping van Håverud bij het aquaduct en kijken uit op een van de sluizen.

Mooi jullie reis zo te kunnen volgen, uitgebreide verslagen en mooie foto's. Goed vervolg van de reis.

Ad Vergeer 2020-09-30 17:39:25

Dit afgelopen voorjaar wilden we naar Zweden,Dalarne,Älvdalen ,Idre,maar het Corona virus bracht ons tot andere gedachten,hopelijk komend voorjaar en dan tevens naar Stockholm waar een kleindochter van mij studeert op de Karolinska Universiteit,ik hou van Zweden mede doordat we er iedere zomer en winter 6 weken doorbrachten. Ik geniet nu van jullie mooie reis,veel herinneringen op mijn netvlies. Nog veel plezier samen. Ineke Koks

Ineke 2020-10-03 16:19:43

De herfst heeft toch beslist zijn charme.