Rijnstrangen in de Gelderse Poort

Nederland, Kortenhoef

Meestal als we op reis zijn, vermijden we snelwegen. Ook gisteren reden we het grootste stuk over kleinere wegen. Lunchen deden we met uitzicht op de Loosdrechtse plassen. Er stonden flinke golven. Een windsurfer trof voorbereidingen om het water op te gaan. Daarna via Soestdijk en Lage Vuursche, Woudenberg, Renswoude naar Ede. Hier pakken we een stukje snelweg om niet door Arnhem te hoeven rijden.
We rijden naar een camperplaats bij Groessen (gemeente Duiven). Pas als we Duiven uitrijden naar Groessen, komt de eerste regen van de dag.
De camperplaats ligt tegen het natuurgebied de Rijnstrangen aan. De Oude Rijn (een voormalige Rijnloop) ligt hierin. Het hele Rijnstrangengebied heeft veel dijkdoorbraken gehad en dat zie je in het landschap. Langs de huidige stroom (Neder-Rijn en Pannerdensch Kanaal) zijn veel uitkolkingsgaten (Hier noemen ze die Waaien).
Gisteravond wandelden we een stukje over en langs de dijk en toen zagen we er al een paar.
Vandaag fietsen we een mooi rondje langs en door de Gelderse Poort. Prachtige vergezichten over weilanden met bloemen en waterpartijen. In de bermen fluitenkruid, koolzaad, koekoeksbloemen, margrieten en klaprozen. De meidoorn staat volop in bloei, net als de kastanjes. Gefluit en getsjilp van vogels begeleidt ons.
Tegen half twee kregen we een flinke bui, die we (met regenpak aan) onder wat bomen afwachtten.
Net voor de volgende bui waren we terug bij de camper. Eigenlijk hadden we nog door willen rijden naar Duiven voor wat boodschappen. Toen het later in de middag droog was en buienradar voorspelde dat het dat 2 uur zou blijven, ben ik alleen nog even gegaan.

Gezellig om weer met jullie mee te reizen,geniet van de prachtige natuur. Wij zitten in Olocau in de Sierra Calderona,wij maken veel tochten door het prachtige Spaanse binnenland,soms met overnachtingen .Eergisteren naar Chulilla een prachtige omgeving De rivier de Turia ,hoge rotspartijen,hangbruggen een grote stuwdam,soms kom je een wildzwijn of herten tegen en vooral de kleine oude dorpjes omgeven door citrus bomen,vijgen en olijfbomen.we zitten ook dicht bijValencia prachtige stad. Jullie veel plezier leuk om met jullie mee te reizen.

Lieve groeten van Ad en Ineke. 2021-05-26 22:37:41

Weer een leuk verslag. Ja veel regen, e% nog steeds. Hoe kan het dat Ad en Ineke in Spanje rondrijden? Paul met wat voor Camara maak je die mooie foto,s?

Dick van de Pol 2021-05-27 11:02:36

Hé, wat leuk dat jullie weer trekken! Prachtige foto's, mooi toch dat je in Nederland zulke plaatjes kunt schieten. Veel plezier!

Maaike 2021-05-27 16:24:23

Wat een heerlijk gevoel: even eruit en genieten van de mooie natuur in Nederland! De regen deert ons niet, wij zitten nu in Zeegse, bij Assen in Drenthe. Morgen gaan we naar het natuurgebied de Drentse Aa, vandaag de Hortus in Laren bezocht met een prachtige Chinese tuin!

Marianne 2021-05-27 19:09:19

Hoi,hoi, Wat leuk om weer wat te lezen van jullie. Veel plezier verder.