Zomerhoofdstad Pärnu

Estland, Pärnu linn

De eerste stad over de grens tussen Letland en Estland (Eesti in het Ests) is Pärnu. Deze stad heeft een groot strand, waar in de zomer veel Esten vakantie vieren. Pärnu wordt dan ook de zomerhoofdstad genoemd.
Wij wandelen er vanmiddag rond. In het centrum zijn veel cafés en restaurants, niet zo gek als er veel toeristen komen natuurlijk. Veel van die restaurants zitten in mooie houten panden.
In de 17e eeuw (Pärdu viel toen onder Zweeds gezag) werd de stad omgeven door een aarden wal, waarin een aantal poorten en bastions. Een van de poorten (nu Tallinn Poort, toen Karel Gustav of Konings Poort) is bewaard gebleven, net als het stukje wal. Daarover loopt nu een wandelpad.
Als we stad na een uurtje wel hebben gezien, rijden we naar het Soomaa Rahvuspark (Soomaa Nationaal Park). Soomaa betekent moerasland en dat is er dan ook veel in dit nationale park. In het park zijn een aantal wandelroutes uitgezet en we hopen er een paar van te bekijken.
Vanavond pakten we de eerste (de Beverroute), die start vanaf het bezoekerscentrum van het park. We staan er op de parkeerplaats.

Wat een bijzondere gebouwen, ze zien er strak en schoon uit! (Op een paar graffiti na dan ;-)) Zie ik nou ook dotterbloemen in het moeras? Prachtige foto's weer!