Vildmarksvägen – het begin

Zweden, Jämtland County

Vanochtend reden we richting Strömsund. De brug in de E45 was afgesloten. Er was een omleiding van 17 km over een gravelweg. We keken even in de Hembygdsgård met het standbeeld van Jorn de Reus, een figuur uit een verfilmd sprookjesverhaal. De buitenopnames zijn opgenomen langs de wildernisroute. Verder een aantal oude huisjes uit de omgeving, waaronder een Samihut.
Dan rijden we door naar een “natuurcamping” bij Alanäs. Paul wandelt naar het dorp dat op een schiereiland in de Flåsjön ligt. De kerk is open. Er is een nazit bezig van de dienst. Hij krijgt meteen koffie en een kanelbullar. Dan volgt een discussie over de boerenprotesten in Nederland en wat er zou moeten gebeuren in de landbouw. Een van de gesprekspartners blijkt kandidaat-gemeenteraadslid voor een kleine boerenpartij.

Wat is het overal in de natuur toch mooi schoon. Ik had wel graag bij de discussie willen zijn! Er is immers zoveel meer mogelijk. De meeste boeren zijn anno 2022 hoog opgeleid en willen best duurzaam en innoveren . Dat lees ik ook vaak in het streekblad van Goeree-Overflakkee. Sommige boeren daar doen uitvindingen op wereldniveau.