Steenkringen

Zweden, Skåne County

Vanmorgen werd de rode vlag gehesen en de toegang tot de heuvels van het schietterrein afgesloten. Ook de koeien die er gisteren liepen, waren weg.
Wij vertrokken naar Ales Stenar bij Kåseberga. Ales Stenar is een steenkring in de vorm van een schip (67 m lang en 19 m breed). Hij bestaat uit 59 stenen en ligt hoog op de heuvels boven het kleine vissersdorpje. Gebouwd ergens tussen 500 en 1000. Wat het precies was, is onduidelijk. Wel is bekend dat op de verschillende zonnewendedagen de zonsopkomst of ondergang over de steen aan de punten gaat. Misschien was het dus wel een grote kalender of zonnewijzer.
Langs de haven van Kåseberga wandelen we terug naar de camper. Meeuwen en kwikstaartjes zijn in de wieren langs de rand van het water op zoek naar voedsel.
De enige ronde kerk van Skåne (Valleberga) staat helaas in de steigers, dus kan niet worden bezocht. Dan door naar Bollerups Borg, een oorspronkelijk 13e eeuws fort dat nu een versterkt huis is, waarin een (landbouw)school zit. Een hele grote boerderij uit 1895 hoort bij het complex.
Na wat boodschappen rijden we door naar Brösarps Backar, een parkeerplaats (met appelbomen) aan de rand van een natuurgebied. We wandelen weer de heuvels op. Op een gegeven moment zien we in de verte grote stenen. Als we er dichter bij komen, is het weer een grote steenkring. Een deel ervan is ingestort of de stenen eruit zijn voor andere dingen gebruikt, maar ¾ van de kring staat nog overeind.
In het natuurgebied lopen koeien. De weides zijn gescheiden door stenen “muurtjes”. ’s Avonds zien we aan de overkant van de weg een aantal reeën.

Mooie foto's ,blauwe lucht,leuk verhaal. Goede reis verder ,geniet van al het moois.

Ineke 2021-08-27 08:19:20

Wat ziet dit er heel relaxed uit. Hier ontstress je wel!