Verder door Telemark

Noorwegen, Lunde

De touristinformatie van Langesund vertelde ons dat we zeker naar Gaustadtoppen moesten als we meer van Telemark wilden zien. Gaustadtoppen is met 1883 meter het hoogste punt van een hoogvlakte. We kwamen via Flatdal, Hjartdal en Tuddalsdalen in Tudal, waar de weg over de Gaustaråen begon. ’s Winters is deze weg afgesloten. Nu stond aangegeven dat hij open was. De slagbomen stonden dan ook omhoog. Tegen de hellingen nog wel plekken sneeuw.
Onderweg soms mooie vergezichten over meren, weides en bossen. Op de hoogvlakte stenige hellingen tussen vlaktes met struikjes en bloemen. Soms opeens weer een waterstroompje.
De parkeerplaatsen rond het begin van de wandeling naar de top stonden vol en ook langs de weg veel auto’s. Filelopen naar de top waarschijnlijk. Het was vandaag goed wandelweer. Flink wat zon en niet te veel wind.
We staan nu bij het stadje Rjukan. Dit ligt in een vallei, waar zeker ’s winters weinig zon komt. Op één van de hellingen is een spiegel gebouwd, die dan zonlicht weerkaatst naar de stad. Ik herinner me dat de ingebruikneming ervan bij ons op het journaal was.
Verder is Rjukan de plaats waar in 1943 een waterstoffabriek werd opgeblazen door het Noorse verzet. Het verhaal is verfilmd onder de titel “The Heroes of Telemark”.
Wij staan op de parkeerplaats van een kabelbaan, de Krossobanen, ook al gebouwd (in 1928) om de bewoners in de winter de mogelijkheid te bieden boven wat zonlicht te zien.

Dus toch mifi uiteindelijk! Ik had er nog nooit van gehoord, dacht dat je een tikfout maakte, haha! Wat een supermooie foto's, wat is Noord-Europa toch mooi! Ik vond het noorden van Duitsland ook al zo bijzonder: water, blauwe luchten, wolkje hier en daar. En nou dan die bergen. Ook de architectuur is apart, beetje popperig, zowel in Duitsland als in Denemarken. Ben benieuwd naar het vervolg!

Maaike 2019-07-07 21:09:02

Hi Arendien en Paul, Eindelijk berichten van jullie. Marokko is kennelijk toch beter dan het Noorden! Geniet van alle goede en mooie dingen onderweg.Wij zijn even aan het bijkomen van de verloren finale. Toch hebben wij genoten van de "vecht lust" van de leeuwinnen. Ze hebben het fantastisch gedaan. Groet, Janny en Bouwe

Bouwe 2019-07-07 21:33:32

Wat een prachtige foto's! Doet veel herinneringen boven komen. Genieten jullie van dit prachtige landschap, wij verheugen ons op de mooie reportages. Fijn dat we jullie berichten weer kunnen zien en jullie kunnen volgen. Smaakt naar meer!!