Moulay Bousselham

Marokko, Moulay Bousselham

Als Paul in onze vakanties vroeg wakker is, zoekt hij graag een cafétje op voor een kop koffie.
Ik stond een half uurtje later op en ging douchen. De schoonmaker liep nog in het damesdouchegedeelte. Op mijn vraag of ik kon douchen, werd bevestigend geantwoord. Hij ging me voor naar een van de douches en draaide de kraan open om te controleren of het water warm werd. Ondertussen hoorde ik de geiser loeien. Het water werd warm, dus ik kon erin. Hij draaide de kraan weer dicht, maar die bleef wat druppen. Gelukkig had ik een plastic zak meegenomen om mijn kleren in te doen, want het spetterde natuurlijk alle kanten op. Het water was warm, wat heet bloedje heet.
Na een aantal pogingen lukt het om de goede temperatuur te krijgen.
Dan moet de kraan weer dicht. Het kleine koperen warmwaterkraantje was loeiheet geworden. Ook dat gaat niet vanzelf. Als ik denk dat de kraan dicht is, gaat de straal weer volop lopen. Nog een keer en nu aan het eind voorzichtiger dichtdraaien. Een enkele druppel, accepteer ik dus maar. Afdrogen en aankleden tegen de deur aan.
Paul was ondertussen terug en vertelde zijn belevenis. Hij was na een rondje dorp in een restaurant aangekomen. Nam daar een kop koffie. Op het terras voor het restaurant zat een oude man, keurig gekleed in het zwart. Hij had de uitstraling van de “stamoudste”. Iemand kwam met een teiltje water en zijn handen werden gewassen. Op een gegeven moment zag Paul 2 obers tegen elkaar knikken. Staat de oude man op de rand van het terras te plassen. De obers halen hun schouders op, met een gebaar van “we kunnen er niets van zeggen”. Als de man weer zit, wordt er iemand gestuurd om een emmer water over het terras te gooien.
En dan moet onze dag nog beginnen. Het is een rustdag voor ons vandaag, na 8 reisdagen.
Na het ontbijt lopen we samen naar het stadje. Bij de haven lopen net de vissersboten binnen (=op het strand) en wordt de vis verkocht. We zien krabben, grote garnalen en inktvissen, haaitjes enz.
Kopen later op een marktje een pond aardbeien voor 5 dirham en een broodje voor 1,5.
Na de lunch een wasje spoelen en de luifel eens goed schoonmaken. Dat hadden wij nog nooit gedaan. Hij bleek blauw-wit te zijn.

Jullie in marokko ! En wij gekluisterd aan de radio met deogen gericht op tekst ( gevonden op internet ) van de hele Matthaeus zowel in het Duits als in het Nederlands. Was voor mij de eerst keer dat ik zo aandachtig alles beluisterd heb. Vond het prachtig. Volgend jaar naar het concertgebouw wellicht , want tegen live kan niets op. Jullie strandfotos gaven mij de rare sensatie van omgekeerde wereld Als je dat niet snapt hoorok het wel Verder volg ik met plezier jullie reis. Liefs Joke

Joke 2016-03-20 18:19:18

Hoi, wat klinkt het allemaal fijn wat jullie aan het doen zijn. Overal tijd voor, ik kan niet wachten tot Anna (mijn vrouw) ook uitgewerkt is. Geniet lekker en ik blijf jullie met plezier volgen. Groet!

Robert 2016-03-21 15:40:08

Hoi Arendien en Paul, Wilde jullie nog chocolade meegeven voor op reis maar ik was te laat. De camper was er al vandoor. Heb nu Pindat geactiveerd dus leesstof in het verschiet. Geniet ze! Lentegroet van Magda