Öjebyn

Zweden, Öjebyn

Gasflessen vullen was de eerste taak voor vandaag. Daarvoor reden we naar Öjebyn. Toen allebei de flessen weer vol waren, gingen we op zoek naar een parkeerplaats in de buurt van het kerkdorp Öjebyn. Daar is van alles te doen dit weekend, hoorden we gisteren van de mensen die hadden gevaren.
In het hele dorp lopen voetballers, die meedoen aan de Summergames. Volgens onze informanten (ouders van jongens die ook meedoen) komen er teams (jongens en meisjes <18) uit 76 landen. Wij zagen veel Noorse campers en auto’s staan.
Wat wij interessanter vinden is de “Kyrkomarknad”, een jaarmarkt in het kerkdorp, rond de kerk. De kerk zelf is rond 1500 gebouwd. De preekstoel is van dezelfde houtsnijder als die van Gammelstad. Hij maakte ook de lijsten van de herinneringsplaquettes in beide kerken.
Bijzonder in Öjebyn is het oude altaarkleed uit 1589. Volgens traditie is die geborduurd door de dochters van de dominee. Op het kleed twee maal Christus met naast zich boven 4 apostelen en onder de profeet Elia en Mozes, die worden geflankeerd door Geloof en Hoop. Mozes is afgebeeld met horentjes, een foute vertaling uit het Latijn.
Na wat drinken bij het Kerkstadscafé lopen we kerkstad in. Een mevrouw nodigt ons uit om binnen te komen kijken. Het huis waar zij is, heeft 8 wooneenheden (kamers van ca 10 m²), waarin dus 8 hele families verbleven tijdens de verplichte kerkgang een aantal keren per jaar.
Ook markten waren er sinds mensenheugenis in kerksteden. In Öjebyn is dat nu een driedaagse jaarmarkt eind juni. De kerkmarkt wordt iedere dag afgesloten met een concert in de kerk, dat door de dominee met gebed wordt geopend en afgesloten met de zegen.
Vandaag is Maria Juuso Engström gevraagd op te treden. Ons tweede concert in een kerk deze reis. Morgen is er een orkestje dat barok-muziek speelt. Vanmorgen toen wij de kerk bekeken waren ze aan het repeteren.
Na vandaag hebben we de kerkstad en de markt wel gezien, dus de barok laten we helaas aan ons voorbij gaan.