Vogels en een Broch

Verenigd Koninkrijk, Scotland

De zon scheen weer heerlijk vanmorgen, dus voor we vertrokken de omgeving van het haventje verkend. Een wandelpad de berg op en kijken naar de broedende meeuwen tegen de kliffen. Ook een scholekster en wat aalscholvers zaten er.
Daarna verder naar het zuiden. In Helmsdale (gebouwd voor de verdreven pachters ten tijde van de clearencess) de ijshal en het monument voor de emigranten bekeken. Daarna in de haven de watertank gevuld.
Onderweg gestopt bij Carn Liath, een broch uit de tijd tussen 100 voor en 100 na Chr. Een Broch is een versterkt rond stenen huis, waar een (uitgebreide) boerenfamilie leefde. Ze worden vooral gevonden in Noord en West Schotland, hoewel de meeste zo geruïneerd zijn, dat ze niet meer echt herkenbaar zijn. Carn Liath is een van de best bewaarde.
In Dornoch nog de kathedraal bekeken (wel mooiere gezien, dus waarom Madonna hier haar kind heeft laten dopen?) en even rondgelopen. Daarna doorgereden naar Portmahomack. We staan op een BritStoplocatie bij een museum in een kerk, gebouwd op een plek waar vroeger (tot de 6e-8e eeuw) een belangrijk Pictenklooster stond. Morgenochtend voor we vertrekken even het museum bekijken.