Kilometers verder

Nederland, Deventer

We hebben nog nooit zo weinig (auto)kilometers gemaakt als deze reis. Gisterochtend reden we vanuit Deventer weer iets noordelijker, wel 16 kilometer. We staan op een camperplaats bij een natuurboerderij aan de IJsseldijk. De boerderij bestaat uit een zogenaamde potstal, waarin kalveren (vooral stiertjes) worden opgefokt tot slachtvee. De beesten komen niet buiten. Een paar keer per dag rijdt er een tractor door de stal met vers gras.
Vroeger stond hier een groot boerenbedrijf met een villa als woonhuis. Op de fundamenten van de 18e eeuwse villa is deze herbouwd als ijzeren geraamte.
Als we aan het eind van de ochtend aankomen is het te warm om te gaan wandelen. ’s Middags trekt het dicht en vanaf een uur of twee vallen er regelmatig onweersbuitjes. We blijven dus maar in de buurt, waar ook mooie bloemen te zien zijn. ’s Avonds een mooie rode zonsondergang.
Vandaag fietsten we weer een rondje. Met het pondje naar Olst, dan langs boerderijen en een paar landhuizen naar Wijhe. Vandaar door het natuurgebied de Duurse Waarden. Bij de voormalige steenfabriek gaat de kozakkenveer naar Veessen en vandaar terug naar de camper. De zon is nog sterk genoeg om de omvormer aan te zetten om laptop en fietsaccu’s te laden.