Prehistorie

Portugal, Nossa Senhora da Tourega e Nossa Senhora de Guadalupe

Rond Évora zijn meer dan 100 neolithische graven en andere megalieten gevonden. Wij fietsen vandaag een rondje waarbij we er een paar bekijken. Een rondje van zo’n 40 kilometer, waarvan 18 langs een drukke weg en 8 over een zandweg.
We starten bij Guadalupe. Na een terrasje bij de bakker, gaan we de zandweg op. Na 4 kilometer komen we bij de Cromlech van Almendres, een steenkring van ongeveer 100 opstaande stenen. Sommige zijn gedecoreerd. Het geheel is gebouwd in de tijd van de eerste boeren, ca 5000 vC.
Een kilometer terug is een Menhir, een losse opstaande steen van 2,5 m. Ook hier moeten weer versieringen op staan, maar die hebben we niet kunnen vinden.
We lopen langs een veld gele klaver, waarin bijen en hommels zoemen. We zien er eentje die we nog niet kennen. In het insectenboek hebben we hem tot nu toe niet gevonden.
Bij het bezoekerscentrum in Guadalupe eten we ons meegebrachte brood.
Daarna gaan we door naar de dolmen van Zambujeira, een grafheuvel vergelijkbaar met een hunebed. Een 14 m lange toegangspassage leidt naar een ronde, hoge grafkamer. De deksteen van de grafkamer is weg, dus we kunnen van boven naar binnen kijken.
Oorspronkelijk lag dit bouwwerk onder een hoop aarde en stenen. De doden kregen als grafgiften gereedschap, aardewerk en/of sieraden mee. Bouwtijd ca 3500 vC, de zelfde tijd als Stonehenge en de Pyramides van Egypte.
Verderop bij Valverde zien we een stuk van een aquaduct. Waar de weg eronder door gaat een wapenschild erop. Is dit het begin van het aquaduct van Évora, dat we gisteren zagen?
Verderop zien we een paar keer een roofvogel zitten in een dode boom of op een paal. Als Paul stopte om zijn fototoestel te pakken, vliegt hij natuurlijk op.