Deventer

Nederland, Baak

Weer een stukje verder langs de IJssel komen we in Deventer. Als we de stad inrijden zien we een deel van de weg afgezet en een ploegje mannen bezig lantaarnpalen te plaatsen. In een oogopslag herkennen we in een van die mannen mijn broer en Paul zet de camper achter de afzetting. Als ik uitstap en zeg dat we even mijn broer willen groeten is dat geen probleem. Korte pauze voor allemaal.
Daarna rijden we door naar de parkeerplaats bij het voetveer. Na de lunch pakken we het pontje naar de stad. Ook deze Hanzestad heeft weer mooie oude geveltjes en voormalige pakhuizen. Opvallend hier zijn de ornamenten in de bovenlichten boven de toegangsdeuren. Een paar straten hebben een beeldje met tekst boven het straatnaambordje. Een verwijzing naar wat er vroeger in de straat gebeurde?
De Deventer koek van Bussink’s wordt hier al sinds 1593 gebakken. In het winkeltje aan de Brink is het te koop.
Kerken en musea zijn nog steeds gesloten. Alleen het stiltecentrum van de Broederenkerk is toegankelijk om een kaarsje te branden. Dat doen we niet, maar we werpen wel een blik in de kerk.

In het park tegenover de parkeerplaats wordt ’s avonds volop gesport en gepicknickt. Ook de IJsselstrandjes zijn tot ’s avonds laat in trek. Er is tot laat verkeer over de weg langs de parkeerplaats, waar wij blijven overnachten.

Dat is weer eens een ander "Oom van de lampjes" Veel plezier!

Mante 2021-06-03 23:53:19

Wat leuk zo onverwachts je broer tegen te komen! Nog een jonkie kennelijk dat hij nog volop aan het werk is. Wat een mooie tocht maken jullie. Vorig jaar logeerden we een weekend bij een vriendin die in Deventer woont. Toen hebben we ook prachtig langs de beemden van de IJssel gewandeld. NL is gewoon mooi.

Leendert 2021-06-04 08:53:32

Lieve Arendien en Paul. Op de middelbare school was de Heer Heitman mijn aardrijkskunde leraar en hij vond hetaltijd erg belangrijk dat de leerlingen hun eigen land leerden kennen,zo is mijn liefde voor Aardrijkskunde geboren en ook vooral Nederland,Deventer en Zwolle( heb ik kort gewoond) vlak voor de Corona uitbrak waren we nog in beide steden,prachtig.Ik volg met veel interesse jullie tocht,bedankt dat we er van mee kunnen genieten. Nog heel veel plezier en goede reis. Groeten ook van Ad. Ineke.

Ineke koks 2021-06-04 10:10:47

Wat boffen jullie met het weer! Ik vind die afwisseling natuur en cultuur in jullie verslagen en foto's zo fijn om te lezen en te zien. Deventer is een prachtig Hanzestadje. Ben er ook een paar keer geweest. Het is altijd genieten daar en zoveel te zien zoals die steengevels e.d.