Adjö Sverige

Zweden, Jörlanda

Vandaag verder naar het zuiden gereden. Er stond net als de afgelopen dagen een stevige oostenwind en af en toe miezerde het.
We staan nu naast de kerk van Skegrie, vlak bij Trelleborg aan de Oostzee. De kerk hier doet erg denken aan de kerken die we op Funen zagen: witgeschilderd en met torens met trapgevels. Deze had achter ieder trapgeveltje een schuin dak. Op het punt waar die daken bij elkaar kwamen, stond de haan (scheefgewaaid door de wind) met een jaartal (1871). Tegenover de kerk in een akker een steengraf uit het begin van de late steentijd (4200 – 1800 v C). Rond het graf een steencirkel. Het graf zelf bestaat uit 4 grote staande stenen en een deksteen. Voor de ingang stond een sluitsteen.
Als afscheid van Zweden bij de koffie en thee de traditionele kanelbulllar en wienerbröt vanilje och blåbär.
Morgen gaan we Denemarken door. Benieuwd hoe de grenscontrole is. Op een bord langs de weg zagen we al een bericht dat er voor Denemarken inreisbeperkingen zijn. We weten dat reizigers uit Nederland niet welkom zijn.

Het is vandaag de dag van de kanelbullar, dus erg toepasselijk om die vandaag te eten.

Mante 2020-10-04 22:23:18

Leuke foto van jullie! De broodjes waren vast heel lekker (knipoog). goede terugreis en tot ziens in Oegstgeest!

marianne 2020-10-04 22:52:52

Zit het er al weer op? Jammer, maar fijn om jullie weer te zien straks, voorspoedige reis terug!

Maaike 2020-10-05 10:32:43

Wat een fraaie kerken weer! Ondanks het druilerige weer schijnt bij jullie, zo te zien op de laatste foto,de zo'n volop.

joke 2020-10-05 11:51:47

Die broodjes zien er heerlijk uit. Ga ik opzoeken! De tafel ziet er verder klaar uit voor corona; met handschoenen en kapjes. Dan laten ze jullie vast door in Denemarken! Wat een prachtige reis; krijg er zelf ook zin in! Tot straks weer op de Reviuslaan.