Vanmorgen een nieuwe poging om de Santa Prassede (het lievelingskerkje van Annelieke) te bekijken. Toen we er aankwamen, was hij open. Maar … er was een dienst bezig, dus kon de kerk niet bekeken.
We wandelden wat rond in de buurt en kwamen opeens een ander kerkje tegen. De Sant’ Anna al Laterano, eigendom van de orde van de dochters van Sint-Anna. Gebouwd eind 19e eeuw. Opvallend is het plafond, waarin 6 gebrandschilderde ramen in kruisvorm te zien zijn. In de koepel boven het altaar St Anna met dochter Maria onder een baldakijn van palmen, waarin de Heilige Geest. Ze worden omringd door een aantal heiligen.
Ook in de buurt een restant van de boog van Gallieno. Ooit waren er twee zijbogen, maar alleen de middelste is over.
Dan is de Santa Prassede (Praxedis) beschikbaar. Gebouwd tussen 817 en 824 en versierd met Byzantijnse mozaïeken, zowel achter / boven het altaar als in kapel van sint Zenon, die laatste werd gebouwd als mausoleum voor de moeder van Paus Paschalis. Ze staat zelf op een van de mozaïeken. Ze heeft een vierkant aureool, wat betekent dat ze nog leefde toen het mozaïek werd gemaakt.
Als we buiten komen, vallen de eerste druppels. Er was 80% kans op regen en onweer in het begin van de middag.
We kopen wat broodjes, een stuk kaas en een pak sap om in een parkje te lunchen en nemen dan de metro richting Sint Pieter. Helemaal droog houden we het niet tijdens onze lunch. Aangekomen op het Sint Pietersplein is het weer droog. Er staat een flinke rij om naar binnen te komen. Terwijl we aarzelen of we aan zullen sluiten, begint het weer te regenen. Meteen is de rij veel korter en het loopt lekker door. Onder een paraplu stappen we de rij in. Ook hier weer een veiligheidscontrole. Pauls zakmes (in een zak met broodjes in de rugzak) wordt niet opgemerkt. Even later staan we binnen in die enorme kerk.
Toch een Michelangelo voor Paul: al staat de Pietà achter glas.
Boven het graf van Petrus staat een baldakijn met daaronder het pauselijke altaar.
Het laatste werk van Bernini in de st Pieter is het grafmonument van paus Alexander VII. Hij staat tussen de allegorische figuren Waarheid, Rechtvaardigheid, Barmhartigheid en Wijsheid. Onder de doeken hangt een skelet.
Buiten op een hoek van het plein staat een beeld uit 2019: een boot vol met mensen (Angels Unawares van Timothy Schmalz). Het is geplaatst op 5 september 2019 ter gelegenheid van de 105e World Day of Migrants & Refugees.
De kortste route naar de metro en naar de camping en dan droge kleren aan.
Geschreven door Arendien-en-Paul