Hill of Tara

Ierland, County Meath

In Ierland en geïnteresseerd in geschiedenis, dan moet je ook op de Hill of Tara zijn geweest.
In de steentijd al een grafheuvel met ganggraf, zoals we gisteren ook zagen. Daarna Keltische ringforten en zetel en kroningsplaats van de High King/King of Tara. De High King werd gekozen door en uit de honderden koningen die Ierland toen had. Bij de kroningsceremonie moest hij een steen aanraken en alleen als die steen kreunde / zijn naam zei, was hij goed genoeg om high king te worden. Er volgde dan een periode van voorspoed. Was hij niet geschikt en werd hij toch gekroond, dan volgden er rampen.
Sint Patrick, de beschermheilige van Ierland, die hier het Christendom bracht, kreeg toestemming van de High King om te preken vanaf Tara, nadat hij een hardnekkige mist had weten te verdrijven, iets wat de “pegan”priesters (Druïden) niet was gelukt.
Als leden van English Heritage kregen we een audio-visuele presentatie gevolgd door een (privé)rondleiding.
Van Tara reden we door naar Dublin, waar we op de stadscamping staan. Morgen de stad in.
Hopelijk is op zondag niet alles gesloten.
Vanavond weer een van die prachtige regenbogen.

Leuk hoor om op de hoogte te blijven. En ja, die regenbogen zijn om op te vreten!