Op bezoek bij de Koningin van Polen

Polen, Częstochowa

Gisterochtend weer met omhelzingen en do widzenia / à la prochaine afscheid genomen van Andrzej, Sabine en Kasia.
Via Kłotsko, Nysa en Opole gaan we in de richting van Chęstochowa. Onderweg herkennen we plaatsen waar we ergens in de afgelopen jaren zijn geweest. We rijden door een landbouwgebied: bloeiende aardappelvelden worden afgewisseld met bijna rijp graan, mais en koolzaad, ook bijna oogstbaar. De eerste combine reed een stuk voor ons over dezelfde weg. Wij in de flinke file erachter.
De route loopt ook regelmatig door bosachtig terrein en door dorpjes (afremmen en terugschakelen).
We staan op de camping in Chęstochowa, vlak bij het klooster en de Basiliek van Jasna Góra (Lichte Berg). Een bedevaartsoort, waar jaarlijks miljoenen pelgrims op af komen. Na Lourdes en Santiago de Campostela de grootste Christelijke bedevaartsplaats.

Vanmorgen gingen we net als velen op zoek naar de Zwarte Madonna van Chęstochowa (officieel de Moeder Gods van Chęstochowa) in een van de kapellen van het klooster. Rond het klooster ligt een vesting met bastions. Er is ook regelmatig gevochten in deze contreien. De Madonna bleef standhouden. Sinds 1717 heeft ze de titel Koningin van Polen en naast religieus symbool is ze ook een nationaal (Pools) symbool.
Iedere dag van 05.30 – 21.00 uur uur worden er missen opgedragen en zelfs op een doodgewone dinsdag als vandaag lopen er groepen pelgrims biddend en zingend over de vestingmuur langs alle punten van de kruiswegstatie. Iedere groep heeft zijn eigen geestelijke bij zich om de gebeden en voorzang te doen. Om iedereen dat te laten horen, heeft in elke groep iemand een geluidsinstallatie op zijn rug. Vaak zijn de groepen lopend hierheen gekomen.
In het kloostercomplex koperen putdeksels met plaatsen en data erop. We vermoeden dat ze geschonken zijn als herinnering aan een grote bedevaartstocht uit die plaats.
Vanmiddag na de onweersbuien nog even de stad ingelopen. Pauls leesbril had het weer begeven, dus op een marktje een nieuwe gekocht.

Wij waren in 1985 in Chęstochowa en toen hingen er dezelfde krukken (zo te zien).................Maar 't is wel indrukwekkend, vooral de devotie van al die mensen.

Klaas en Josée 2018-06-27 10:27:40

Misschien oneerbiedig, maar moest even denken, als iedereen mee loopt heb je optocht. Ben dan ook niet Katholiek.

ARia Schipper 2018-06-27 12:18:53

leuk dat jullie het zo naar de zin hebben.Nog 1 goede raad, wel regelmatig tanken hoor😎